Test: Yamaha FJR1300AS
Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Test: Yamaha FJR1300AS |
Succesnummer |
Intuitief |
Eerste keus |
Conclusie |
Technische gegevens |
Vijftien jaar na de eerste FJR1300 is Yamaha eindelijk overstag gegaan en heeft de sportieve toerfiets van een zesde versnelling voorzien. Daarnaast heeft Yamaha de halogeenlamp vervangen door LED en in de dubbele koplamp bovendien hellingshoek verlichting toegepast, het display overzichtelijker gemaakt, de gewone koppeling vervangen door een slipper-assist type en bij de AS versie met automatische koppeling een automatische terugschakelfunctie geïmplementeerd.
Daarmee heeft Yamaha duidelijk de punten op de i gezet: de 6e versnelling is 10% langer dan de oude 5, waardoor het blok rustiger loopt, hoewel bij een toeristische rijstijl 4.000 toeren nog steeds als meer aanvoelt. De nieuwe versnellingsbak schakelt duidelijk lichter en stiller dan voorheen en de automatische koppeling is zo verfijnd dat het jammer is dat Yamaha er geen automatische transmissie van heeft gemaakt.
- wat een blok, zesde versnelling, sportief én toeristisch, automatische koppeling, ergonomie
- motor maakt nog steeds voor je gevoel veel toeren, geen automatische transmissie, onhandige knoppenwinkel linker stuurhelft