Test: Triumph Bonneville Bobber
Neo retro met lef
Het is typerend voor deze motor. Je wipt er op met het idee dat je op een Neo-retro met Custom styling stapt en je rijdt eigenlijk op een moderne motor met prestaties die veel dichter bij een Naked bike aanleunen dan bij die van een Custom. Triumph bewijst hier dat het Custom concept helemaal niet synoniem moet staan met bescheiden prestaties. Al te vaak komen er ergens andere uitlaten of open inlaatkelken
Eenvoud in het kwadraat, maar dan wel met ontzettend veel aandacht voor detail
van welke kant je de Bobber ook bekijkt. Het zwevende zadel is een technisch juweeltje, net als de hardtail-look achterkant
Stiekem is 't onderhuids een heel moderne fiets
bij te pas om de Custom wat sneller te maken of laten lijken. Dit is anders. Dit is hoe het moet zijn. Met lef. Dit ding rijdt uitstekend, heeft een zeer goed rijwielgedeelte, stuurt scherp en remt behoorlijk.
Compleet
Sportieve rijders vonden dat de voorrem wat beter mocht, maar dat is eigenlijk omdat je helemaal meegedragen wordt door de prestaties van deze motor. Die zijn zo goed, dat die van de enkele schijf vooraan plots wat minder lijken. Maar eigenlijk is het omgekeerd. Al de rest staat gewoon op een veel hoger niveau dan je zou verwachten, waardoor de voorrem tegenvalt. De Bobber accelereert als een naked, stuurt - bijna - als een naked en biedt je van de eerste meter gigantisch veel vertrouwen. Zelfs in het zeikerige weer waarin we op pad gingen. Avon mag zich op de borst kloppen voor de grip op nat wegdek die de speciaal voor de Bobber ontworpen Cobra banden bieden. Zelfs in het nat gingen we er stevig tegenaan en niet één keer moest de tractiecontrole redding brengen. Het ABS van de voorrem voelden we één keer ingrijpen, met de remkracht vooraan zit het dus ook wel goed. En het is ook het bewijs dat Triumph de retro-ogende Bobber een degelijk elektronica pakket heeft meegegeven. Keuze uit twee mappings (Rain en Road), ABS, tractiecontrole, ride by wire...Dat weer mogen ze met de Brexit anders wel houden, die Brittenhet zit er allemaal op en het werkt wonderwel. Bovendien komen de 77 paarden en 106 Nm opvallend lineair vrij. Ook al maakt de Bobber gebruik van hetzelfde HT blok van de T120 Bonneville, hij heeft 10 procent meer koppel bij 4500 opm.
Innovatief
Door de regen konden we niet echt in aanvalsmode door de bergen stormen, maar dat is eigenlijk ook niet het hoofddoel van deze motor. Het siert hem gewoon dat hij dat grote potentieel heeft die je uiteindelijk zal toelaten om verrassend sportief en sterk uit de hoek te komen. Maar anderzijds is dit net zo goed een leuke motor om rustig mee te rijden en in de stad te zien en gezien te worden. Want met de looks zit het goed en met het rijden aan lage snelheden ook. De lange eerste geeft hem dan een rustig karakter.
De Bobber is eigenlijk een bijzonder gemakkelijke motor. En hij heeft het potentieel om meer te doen dan wat je van dit type motor verwacht. Veel meer. Met dank aan degelijk denkwerk en innovatieve oplossingen. Zo kun je het zwevende zadel naar voor of achter schuiven om een sportievere of meer ontspannen rijhouding te krijgen.
Alsof Professor Barabas je met de teletijdmachine naar de jaren '50 van de vorige eeuw heeft gebracht
Klinkt trouwens niet verkeerd, de Bobber. Ziet eruit als een carburateur, maar is stiekem toch injectie
De enkele schijf voor voelt trouwens als een jaren '50 rem. Hadden we al gezegd dat 't zwevend zadel best vet is? En het minimalistische design is ook doorgetrokken naar de enkele klok die als dashboard dient. Met een druk op de knop verschijnt beurtelings alle nodige info op het scherm. Daar hoort ook het toerental bij. En dat is nu nét een info die we graag te allen tijde zouden willen zien. Daar valt misschien nog iets aan te doen.
Voor wie zijn Bobber een persoonlijke tintje wil geven heeft Triumph maar liefst 150 accessoires klaar liggen. Met daarin ook twee klaargemaakte Inspiration Kits. Eentje die ‘Old School’ heet en onder andere een apehanger stuur, geborsteld aluminium Vance & Hines uitlaat, bruin leder zadel, zijtas en meer van dat fraais heeft. De tweede heet ‘Quarter Mile’ en brengt een sportiever ogende versie met zwarte Vance & Hines, clipons, zwart zadel en veel zwarte accenten. Deze versie vinden we bijzonder geslaagd en de prijs voor de extra ombouwstukken in dit pakket zou onder de 2.000 euro moeten liggen. De basisprijs van de Bobber ligt in Nederland op € 14.900, in België is dat € 12.700.