Zoeken

Test: Bridgestone S21

UltimateEye

6 april 2016
Inhoudsopgave
Test: Bridgestone S21
UltimateEye
Kroonradius
Grenzen

Bridgestone S21

Ik ben geen coureur. Nooit geweest ook en hoewel ik veel motor rijdt en zelfs af en toe het circuit op mag, moet ik toch altijd weer even op gang komen voor ik de snelheid erin heb. Een van de belangrijkste factoren daarbij is het vertrouwen. Kun je voelen wat een band doet, of hij nog grip heeft? Laat de motor zich gemakkelijk insturen, ook als je te laat hebt geremd en de motor nog met een flinke vuist vol remhendel de bocht in probeert te dwingen? Zo nee, dan wordt het een lastige dag. Zo ja, dan gaat het tempo ras omhoog en lBridgestone S21aat ik me er zelfs toe verleiden om het met andere journalisten te bakkeleien en mijn grenzen steeds verder te verleggen. En het mag duidelijk zijn dat de S21 op beide vragen een volmondig “ Ja” laten horen, zodat het tempo snel omhoog gaat. Daarbij geholpen door de prachtige atmosfeer. Want zeg nou zelf, wat is er mooier dan bij nacht op een fel verlicht, over-de-top van rijkdom, speciaal voor de Formule 1 ontwikkel circuit te mogen rijden. Al heeft dat ook zijn uitdagingen, want bij de aanleg is geen rekening gehouden met motorrijders: de witte strepen zijn glad, de curbstones hoog en er ligt spekglad astroturf pal naast de baan, waar de muren ook erg dicht op staan. En er zijn erg veel chicanes en weinig doorlopende bochten. Kortom, een moment om je stalen ballen onder te gespen en gas te geven, want deze sfeer en ambiance wil je toch echt volop ervaren…

Als gezegd, de progressie van de rijvaardigheid spint garen bij de eigenschappen van de nieuwe Bridgestone S21 band, al is die eigenlijk helemaal niet bedoeld voor circuitgebruik. Daarvoor heeft Bridgestone andere banden, die helemaal gefocust zijn op hoge werktemperaturen en maximale grip op droog wegdek. De S21 heeft echter veel meer taken. Die moet ook op nat, koud en minder strak asfalt grip bieden. En dan het liefst ook nog met een levensduur die de investering interessant maakt. Zaken waarin de S20 Evo volgens Bridgestone al behoorlijk uitblonk. Maar niets is zo goed dat het niet beter kan, zeker omdat de techniek immer voortschrijdt. Zo heeft Bridgestone tegenwoordig de beschikking over UltimatEye, een nieuwe indoor testfaciliteit, waarin levensechte omstandigheden kunnen worden nagebootst. Dat maakt het mogelijk om de prestaties van een band beter te beoordelen en ontwikkelingsstappen op wetenschappelijke wijze te bestuderen. Met als resultaat de S21. De basis hiervoor was de S20 Evo, die voorlopig nog gewoon leverbaar blijft, met een prijsverschil van ongeveer 20%.

Bridgestone S21