Zoeken

Test Yamaha MT-09 Tracer: TDM kloon?

Twee, of drie?

25 september 2015
Inhoudsopgave
Test Yamaha MT-09 Tracer: TDM kloon?
Van gebaande paden afwijken
Twee, of drie?
Conclusie
Technische gegevens

Yamaha MT-09 Tracer

Eenmaal op pad met de clubleden wordt me het grootste verschil tussen de TDM en de Tracer al snel duidelijk. Of beter gezegd: het verschil tussen een 270° twin en een driecilinder lijnmotor. Slechts sporadisch zie ik een remlicht oplichten, het overgrote deel van de tijd maken de TDM rijders optimaal gebruik van de krachtige motorrem. Daar staat tegenover dat rotondes met de driecilinder veel gemakkelijker gaan: zelfs in vierde versnelling neemt de Tracer elke rotonde als zoete koek, wYamaha MT-09 Tracer Yamaha MT-09 Tracer
De vering had misschien een tikkie comfortabeler mogen zijn, maar is wel instelbaar
Yamaha MT-09 Tracer Yamaha MT-09 Tracer
Achterbrug ziet er gelikt uit, de driecilinder had wel iets vetter mogen klinken. Het blok loopt wel fantastisch
Yamaha MT-09_Tracer_8740 Yamaha MT-09 Tracer
Hoge poten, en dus mogen handkappen niet ontbreken. Hadden we al gezegd dat het design emm... apart is?
aar de TDM op z’n minst terug naar de tweede versnelling moet. De enorme souplesse van het driecilinder motorblok kan echter positief als negatief worden uitgelegd. Persoonlijk ben ik enorm gecharmeerd van het feit dat zelfs in zesde versnelling je vanaf stationair toerental het gas vol kunt opendraaien zonder dat de motor tegensputtert, maar de TDM rijders omschrijven dat om precies hetzelfde argument als karakterloos: alsof je met een automaat aan het rijden bent.

Daarnaast wordt door een van de leden het brandstofverbruik als minpunt aangehaald, en daar heeft de beste man wel een punt. Tijdens het toeristische tempo van de trip wordt weliswaar een verbruik van 1 op 20,6 genoteerd, maar vlak daarvoor hadden we de Tracer met 1 op 14,9 afgetankt. Gemiddeld kwamen we 18,1 kilometer ver op één liter euro loodvrij, en voor een no-nonsense fiets als de Tracer hadden we toch iets beters verwacht. Sterker, de TDM900 deed het ook bij ons tijdens een eerdere test stukken beter. In vergelijk met de Multistrada 1000 DS lag het gemiddeld gebruik toen op 1 op 20,7, tYamaha MT-09 TracerSnap best dat 'ie haast niet aan te slepen iserwijl de ‘zuipstand’ nog altijd een nette 1 op 18,7 (zuiniger dan het gemiddeld gebruik van de Tracer) lag. Dankzij z’n 18 liter tankinhoud heeft de Tracer wel een heerlijke actieradius van dik driehonderd kilometer, alleen is het wel jammer dat de tankmeter behoorlijk negatief is. Ergens tussen de 12 en 13 liter geeft ‘ie aan dat het tijd om te tanken is, en dan kun je in theorie nog gemakkelijk 75 kilometer rijden.

Het moet trouwens worden gezegd dat het verhoudingsgewijs niet écht zuinige verbruik ook deels het uitdagende karakter van de driecilinder te verwijten is: zet de tractiecontrole uit en bij elke sprint klimt de fiets heerlijk in de ketting. Heerlijk, zo gemakkelijk en gecontroleerd als de Tracer op het achterwiel te zetten is. Net als z’n kleinere broertje MT-07, maar dan bij iets hogere snelheden. Die MT-07 zou trouwens een betere kans maken om in de TDM-TRX familie te worden opgenomen, simpelweg omdat oYamaha MT-09 TracerNoem mij één motor op die je meer lol per betaalde euro biedt. Nou, nou?ok dat een staande twin is, maar dat even terzijde. Wout Westdorp uit Hilversum weet het mooi te omschrijven: “De oude hooligan kan zich goed vinden op de Tracer, het allround karakter staat garant voor vlot-toeristisch rijden.” En dan drukt ‘ie zich nog beschaafd uit: het is dat de tractiecontrole met op contact zetten standaard uitstaat – en je ‘m dus bewust moet uitzetten, anders rijdt die oude hooligan alleen maar op het achterwiel.

Zo speels, fris en soepel als de driecilinder loopt, zo is ook het stuurgedrag van de Tracer. Met verbluffend gemak is de fiets in elke hoek te leggen, alleen kijken is al voldoende om de Tracer op één oor te krijgen, wat in het begin zeker wel wennen is. Voor je het weet zit je al aan de binnenkant van de bocht. Ten opzichte van de gewone MT-09, waarmee Yamaha het afgelopen jaar de aftrap deed van het driecilinder platform, heeft Yamaha de vering aangepast en daar zal de sportieve hooligan tevreden over zijn. Vooral de achterkant voelt veel stabieler aan en is zeker geen ‘fietspomp’ meer die bij het nemen van een drempel oneindig lang lijkt na te deinen. Ook de eveneens instelbare voorkant voelt bij aanremmen lekker stug aan, waardoor de Tracer er op het sportieve vlak ten opzichte van de MT-09 flink op vooruit is gegaan. Dat daar ook een keerzijde aan zit wordt me na zo’n drie kwartier klinkerweg wel duidelijk: dit soort oneffenheden worden duidelijk minder vanzelfsprekend geabsorbeerd, waardoor ik uiteindelijk zelfs naar de smallere (comfortabelere) fietsstrook uitwijk. Als niet veel later ook mijn zitvlak protesteert als gevolg van een te zacht zadel ben ik blij als niet veel later het eindpunt van de toertocht in zicht is.

Yamaha MT-09 Tracer