Zoeken

Test: Suzuki GSR750 Street Extreme

Uiterlijk vertoon

23 juni 2015
Inhoudsopgave
Test: Suzuki GSR750 Street Extreme
Uiterlijk vertoon
Geen wolf in schaapskleren
Conclusie
Technische gegevens

Suzuki GSR750

De Suzuki GSR 750 is geïntroduceerd in 2011 en heeft kort daarna, in 2012 een upgrade gekregen in de vorm van ABS. Als je het hebt over de Suzuki GSR 750 2012, heb je het, buiten een verschil in kleurenschema's, over dezelfde GSR uit 2015, alleen is laatstgenoemde dus nieuwer. En hoewel de GSR populair genoeg is en een aanzienlijke groep trouwe aanhangers heeft is dit voor een importeur niet genoeg voedingsbodem om ook dSuzuki GSR750_2384aadwerkelijk voldoende verkoopcijfers te behalen. En een goede motor wederom onder de aandacht brengen door 'm beschikbaar te maken als 'special', daar is natuurlijk niks mis mee. Sterker nog, de gemiddelde motorrijder vindt een goede motor pas écht goed als deze is behangen met de nodige extra's en accessoires. Zie hier de Suzuki GSR 750 Street Extreme.

Het resultaat is een GSR750 die er, als het op uiterlijk vertoon aankomt, weliswaar op vooruit is gegaan, maar  onze eerdere test van de Belgische GSR 750 Freegun heeft echter al laten zien dat het allemaal nog uitgebreider en uitdagender kan. Aan de andere kant kan het versieren van jouw trots op twee wielen met de nodige accessoires juist een kwestie zijn van personaliseren en eigen smaak. Of je nu het liefst de zaag in het subframe zet om er een Duitse streetfighter van te maken of al content bent met een tankpad, voorop staat dat Suzuki met deze GSR Street Extreme een motor aanbiedt die van niet veel, maar wel precies de juiste accessoires zijn voorzien. In samenwerking met de bellypan, de aangepaste kentekenplaathouder, het donkere windscherm en de Arrow uitlaatdemper zSuzuki GSR750En dan nu het weer: voor morgen verwachten we twintig graden. Tien in de ochtend en tien in de namiddag iet de GSR en simpelweg een stuk aantrekkelijker uit. Wat ook een kwestie is van kleine investering, groot effect is het vervangen van de standaard oranje uitstulpsels die voor richtingaanwijzers door moeten gaan voor stijlvol kleine led-knippers. Moesten wij dus kiezen voor de standaard versie of deze Street Extreme, wisten wij het wel. En dan hebben we het belangrijkste onderdeel nog niet genoemd, het matzwarte Rizoma fatbar stuur dat niet alleen stukken beter oogt dan de standaard chromen buis, maar de zit bovendien nét dat tikkie agressiever maakt.

Toen

Een nieuw model is deze GSR echter niet te noemen. De GSR die in 2011 van de lopende band afrolde is precies dezelfde GSR als die nu van diezelfde band afrolt. Het enige verschil tussen het model van toen en nu is de automatische remhulp en de keuze in kleurenschema's. Sterker nog, de in 2011 geïntroduceerde en toen al lang verwachte Suzuki GSR 750 is gebaseerd op de GSX-R750 uit 2005. Het blok is teruggetuned voor meer real-life handelbaarheid op de openbare weg en levert 80 Nm bij 9.000 toeren en 1000 toeren later wordt het topvermogen van 106 pk eruit geperst. Zoals geschreven werden de remmen in 2012 voorzien van ABS. De vertraging komt tot stand door middel van axiaal gemonteerde remklauwen op dubbele en zwevende schijven met een diameter van 310mm. De remset is dus, zeker anno 2015, redelijk basic, maar heeft al bewezen garant te staan voor een prima vertraging. Ook basic, maar goed, is de ophanging van de motorfiets. ASuzuki GSR750Maar goed, het had nog erger gekund, het is nu tenminste droog. Volgend jaar gewoon alles in Spanje doen, oké?an de achterkant wordt de demping verzorgd door de firma Kayaba. Aan deze achtershock is alleen de veervoorspanning instelbaar net als bij de upside down voorvork. De wielbasis werd ten opzichte van de GSXR met 15mm verlengd voor meer stabiliteit. En stabiliteit is meer dan sportiviteit het kernwoord van de  GSR 750. Een motor gericht op de maandag tot vrijdag forens die in het weekend graag zijn kneesliders bijschaaft. Voor de puristen is er namelijk al een range aan GSXR'en beschikbaar die ook nog eens aangevuld zijn met de nieuwe GSX-S modellen. Tijdens voorgaande testen die we hebben uitgevoerd blijkt de goedmoedigheid en 'het-lijkt-wel-een-Honda-gevoel' de boventoon te voeren. Op zich niks mis mee als je op zoek bent naar precies zo'n motor, maar gezien de verwachtingen op sportief gebied deed deze 750 al in 2012 wat tammetjes aan.

Versus nu

Waar het design van de originele GSR 750 een middenweg lijkt te zijn tussen een vooruitstrevend ontwerp op een conservatieve basis, komt deze Street Extreme opeens een stuk beter uit de verf door wat dikker te zijn waar nodig en wat subtieler op de gebieden waar er wel wat af kan. Uiterlijk vertoon alleen is natuurlijk nog niet genoeg voor plezier op twee wielen en wat kan een aangepast design nu doen aan de rijkwaliteiten van een motor? Nou, om te beginnen bij het aangepaste stuur, blijkbaar best wel wat. En om bij dit stuur te blijven: waar het originele stuur bij de voorgaande edities net iets te hoog geplaatst is en daarnaast te smal eSuzuki GSR750n te chroom lijkt deze matzwarte vervanger wel op zijn plaats te vallen. Doordat de bestuurder net iets meer gewicht op het voorwiel kan plaatsen en een stuk meer hefboomwerking tot zijn beschikking heeft zorgt deze 'optische' aanpassing voor een beter handelbare en meer uitdagende motor. Opvallend om te merken wat een kleine aanpassing aan de geometrie al kan doen. De GSR die weliswaar makkelijk ingestuurd kan worden heeft halverwege de bocht wat meer input nodig om ook echt zijn lijn te blijven volgen. Hierdoor is het huidige stuur ook echt een toevoeging die het rijplezier op deze tweewieler verhoogt. Verder zijn de aanpassingen toch vooral aangenaam voor het oog.  De Arrow demper zet ons bijna op de verkeerde voet, aangezien het geluid uit deze 'sportpijp' zeer bescheiden blijft. Het verwijderen van de dB-killer zal hier zeker wat aan kunnen veranderen, maar dat hebben we niet getest. Buiten de direct merkbare aanpassing aan stuur is de motor in vergelijking met het model dat de fabriek uit komt rollen precies hetzelfde en het is de vraag of dat anno nu, het tijdperk van de brute naked bike, nog genoeg is.

Suzuki GSR750