Zoeken

Test: BMW S1000XR

Conclusie

17 mei 2015
Inhoudsopgave
Test: BMW S1000XR
Powerrrrr
Precies
Conclusie
Technische gegevens

BMW 2015_S1000XR_081

Welke richting BMW met de S1000XR is ingeslagen mag duidelijk zijn. De motor doet niet alleen optisch denken aan de succesvolle Multistrada, die als pionier van het Adventure Sport segment mag worden gezien. Maar, ondanks dat beide fietsen op papier qua performance niet voor elkaar onderdoen, vBMW 2015 S1000XRoelt de BMW sterker en karaktervoller aan. Waar de Ducati dankzij de offroad modus het rijden op het onverharde niet uitsluit heeft BMW zich met de S1000XR volledig op geasfalteerde wegen gericht. Dat BMW bij de kleurkeuze voor een wit en rood is gegaan, zou gezien de kleuren van de Multistrada, best wel eens een doelbewuste keuze zijn geweest.

Met de S1000XR heeft BMW  een spektakel op twee wielen neergezet, waar je met respect op stapt, maar waarvan je met een brede grijns op het gezicht amper nog van af wilt stappen. Voor die grijns op je gezicht moet echter wel diep in de buidel worden getast. De S1000XR heeft een basisprijs van net geen achttienduizend euro, maar dan ben je er nog niet. Wil je de fiets met alle pretfuncties, die uiteraard over alle pluspakketten zijn uitgesmeerd, dan kan bij die basisprijs al snel vijfduizend euro bij op worden geteld.

BMW 2015 S1000XR

  • Koppelsterke motor, handelbaar rijwielgedeelte, hellingshoek ABS
  • ESA niet standaard, uitlaat niet fraai, duur met alle optiepakketten