Test: Yamaha Tricity
Geen MP3
Inhoudsopgave |
---|
Test: Yamaha Tricity |
Geen MP3 |
Ondeugend speelgoed |
Conclusie |
Technische gegevens |
Met de tweewieler als dé oplossing van het mobiliteitsprobleem zou je verwachten dat steeds meer forensen op twee wielen naar het werk gaan, maar de praktijk blijkt stukken weerbarstiger te zijn. Ondanks dat de Europese lijst van filedruk door België en Nederland wordt aangevoerd – in 2012 stonden we in Nederland gemiddeld 52 uur in de file, in België was dat zelfs 59 uur – geven hele volksstammen er dagelijks de v
oorkeur aan om met de auto in de file te staan. En niet zonder reden: motorrijden wordt door velen nog als gevaarlijk gezien. Precies om die reden werd door Piaggio acht jaar geleden de MP3 gelanceerd en dat succes (in Europa zijn er al meer dan 150.000 van die eigenzinnige driewielers verkocht) heeft de concurrentie tot nadenken gezet.De Tricity is Yamaha’s antwoord op de succesvolle MP3, maar is vanuit een totaal ander perspectief ontwikkeld: niet als vervoermiddel dat aan de wetgeving is aangepast om geschikt te zijn voor het rijbewijs B (tot 19 januari 2013, sinds de nieuwe rijbewijs richtlijn is ook voor de MP3 het motorrijbewijs vereist), maar als een échte driewielvariant op een lichte motorscooter. Anders gezegd: de Tricity moest alle voordelen van een normale motorscooter hebben; lichtgewicht, wendbaar, gemakkelijk te rijden en ook nog een tikkie sportief, maar dan met de veiligheid die een driewiel motorscooter nu eenmaal biedt. Met als doel de dagelijkse forens uit de auto te krijgen die of nog geen motorrijbewijs heeft, of om reden al jaren niets meer met dat roze papiertje (oké, creditcard) doet.
En om maar meteen met de deur in huis te slaan: in die missie is Yamaha met de Tricity zonder meer perfect geslaagd. Vanaf de eerste meters hebben we totaal niet het idee met een driewieler op pad te zijn, de Tricity reageert in alle opzichten als een normale motorscooter en rijdt daardoor totaal anders dan een MP3. Terwijl eenmaal thuis gearriveerd de scooter meteen de aandacht van mijn wederhelft trekt, die al jaren niet meer voor motorrijden te porren is. M
et een half woord is madame ditmaal echter overtuigd en grist de sleutel uit de la om ‘even de straat op en neer te rijden’. Om tien minuten later met een grijns van oor tot oor weer terug te zijn. “Dit is leuk en wat rijdt dat ding gemakkelijk. Ik ging eens niet als een slak over de rotonde. Als jij het niet erg vindt, dan ga ik hier de komende dagen mee naar m’n werk.”Missie geslaagd dus voor wat de motorrijd(st)er betreft die om reden al jaren niets meer met z’n motorijbewijs doet, maar met in totaal ‘slechts’ 1,3 miljoen bezitters van een motorrijbewijs wordt daarmee bijna 90% van de markt nog altijd niet bereikt. Tenminste, bij ons in Nederland, want bij onze Zuiderburen worden de mogelijkheden van de Europese wetgeving wat beter benut, daar mag –net als in de meeste EU-landen- met het autorijbewijs ook een motorfiets uit de A1 rijbewijsklasse worden bestuurd. H
De scherpe neus en de twee voorwielen hebben van de Tricity een opmerkelijke verschijning gemaakt
LED verlichting, uiteraard. Onder het zadel is ruimte voor een integraalhelm, maar dan wel eentje zonder klepet nieuwe gefaseerde rijbewijs speelt de Tricity ditmaal echter in de kaart: het A1 automaat rijbewijs blijkt namelijk kinderlijk eenvoudig –en daarmee dus voor relatief weinig geld- te zijn, waardoor bij geselecteerde dealers je dat rijbewijs gratis bij aanschaf van een nieuwe Tricity krijgt.
Dat Yamaha erin is geslaagd mijn vriendin na jaren angst voor motorrijden te hebben gehad weer op een motorscooter te krijgen zal ik ze eeuwig dankbaar zijn – uiteraard in de ijdele hoop dat eenmaal weer van de geneugtes van motorrijden geproefd een gewone motorfiets of motorscooter de volgende stap zal zijn. De Tricity wekt bij de niet-motorrijdende forens dus enorm veel vertrouwen, maar haast net zo belangrijk is dat de driewieler ook bij doorgewinterde motorrijders niet verveelt. Tenminste, zolang je de beperking van de driewieler voor lief neemt: met een maximaal vermogen van 11 kW -15 pk- om aan de A1 rijbewijsrichtlijn te voldoen ben je al snel uitgekakt, laat staan als je het met slechts 8,1 kW -10,8 pk- zult moeten doen. Maar dat is eigenlijk een maar een van de weinige minupunten die we aan de Tricity konden ontdekken.