Test: Suzuki GSR750 Freegun
Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Test: Suzuki GSR750 Freegun |
Ironie ten top |
Competitief forenzen |
Conclusie |
Technische gegevens |
De Suzuki GSR 750 was al een geslaagde middenklasse nakedbike en is dat nog steeds. Dat een iets verouderd model nog steeds niet uitgerangeerd hoeft te zijn bewijst Suzuki België met deze Freegun editie van de GSR die nota bene de best verkopende motor is bij onze zuiderburen. Waar de standaard GSR leuk is om te zien is deze verbeterde versie een geslaagd feest voor het oog. Zo geslaagd dat je je afvraagt of het originele model niet gewoon een halffabrikaat is. En dat terwijl de 'verbeteringen' strikt genomen marginaal te noemen zijn; onder de streep is het immers dezelfde originele GSR. Waar de aanpassingen met name het uiterlijk hebben veranderd blijken het vervangende stuur en de optionele Scorpion zoveel impact op de rijbeleving te hebben gehad, dat ook het gevoel je laat ervaren met een g
eslaagde update onderweg te zijn. Zoals de GSR er bijstaat in zijn Freegun jas, of beter op zijn plaats, hemd, kan de motor op gebied van uiterlijk vertoon zelfs helemaal mee met de nakedbike klasse van 2014.Eenmaal onderweg met GSR lijkt er in eerste instantie nog steeds weinig mis met deze motor. Een fijn opererende stuurmachine die ook zonder tractiecontrole of diverse power mappings uit je hand eet als je dat wilt en je met veel plezier naar je werk en over je favoriete route rijdt. Stabiliteit en vertrouwen zijn daarbij kernwoorden. Als het gas echt wordt opengeschroeft blijkt deze nazaat van de GSX-R750 uiteindelijk niet over de racegenen van zijn voorvader te beschikken. Hoewel er genoeg fun te beleven valt op deze machine is het niet echt een rasechte funbike. Meer een motor die gericht is op de motorrijder die fun weldegelijk hoog op zijn lijstje heeft staan, maar die een gevoel van vertrouwen, stabiliteit en zekerheid hoger inschaalt.
Dat lijkt bijna of hier wordt geschreven over een saaie motor, maar zou geweld doen aan de waarheid. Waar de originele GSR inderdaad een echte middenklasser is lukt het de Belgische importeur om deze GSR van gewoontjes te veranderen in een echte badboy. Rijdend blijkt deze gemenerik zeker sportief, maar toch ook goedmoedig. Een motor als deze special edition GSR goedmoedig noemen lijkt anno 2014 bijna schelden in kerk. Want het lijkt alsof een ware sportieve naked toch vooral moet bijten en moet doen sidderen. Op de openbare weg verteld de realiteit toch echt een ander verhaal en daar sluit de GSR naadloos bij aan. Een race winnen op Ilse of Man zal met deze motor niet gaan lukken. Met veel plezier en vol vertrouwen richting dit magische eiland rijden zal des te beter lukken. Met een gemiddeld verbruik van 1 op 18 doet de GSR dat ook nog zonder je bankrekening leeg te slurpen.
Een met de natuur, of zoiets...
- Freegun editie is geslaagd, uitlaatgeluid, verbruik, rijgemak
- vermogen, brave Hendrik, Freegun editie niet verkrijgbaar in Nederland