Test: Moto Guzzi Griso 1200 8V SE vs BMW R nineT
Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Test: Moto Guzzi Griso 1200 8V SE vs BMW R nineT |
Jubilaris |
Tegenpolen |
Conclusie |
Technische gegevens |
Wie jarig is geeft een feest. Dat weten ze bij BMW, dat weten ze bij Moto Guzzi, maar toch hebben beide merken daar op geheel eigen wijze invulling aan gegeven. BMW deed dat door een compleet nieuw model te lanceren als eerbetoon aan negentig jaar Bayerische Motor Werke, terwijl bij Moto Guzzi juist een bestaand model wat extra werd aangekleed.
De BMW R nineT beschikt net als de Griso 1200 8V SE over nostalgische looks en is technisch gezien de betere van de twee, maar dat is eigenlijk meteen het manco van de fiets. De R nineT mag misschien lichter en wendbaarder zijn, scherper sturen en over een waanzinnig fel motorblok en dito remmen beschikken, maar is té perfect (zelfs de versnellingsbak en cardan, normaal altijd de zwakste schakel bij een boxer-BMW, is bij deze R nineT op geen foutje te betrappen) en mist daardoor één ding dat essentieel voor een retroklassieker is: emotie. En dát heeft de Guzzi perfect voor elkaar.
- Vitaal motorblok, strak rijwielgedeelte, enorm wendbaar, vette looks
- Te perfect, zacht zadel, mist emotie
Moto Guzzi Griso 1200 8V SE
- Als een betrouwbare bulldog, karakterfiets, vette looks
- Verbruik, geen ABS, positie zijstandaard