Test: BMW R nineT
Puristische Roadster
Inhoudsopgave |
---|
Test: BMW R nineT |
Reis door de tijd |
Puristische Roadster |
Conclusie |
Technische gegevens |
Het minimalistische ontwerp doet denken aan de puristische Roadsters en Caféracers uit de jaren ’60 en ’70 van de vorige eeuw, dat samen met het veelvoud aan liefdevolle en uit authentieke materialen vervaardigde details van de nineT een emotioneel evenals kwalitatief hoogwaardig juweeltje hebben gemaakt. Neem bijvoorbeeld de 18 liter benzinetank, een uit zeven aan elkaar gelaste delen aluminium plaatstaal is gemaakt, en daarna met de hand is geborsteld. Of het eveneens aluminium plaatje met ingeslagen nineT logo dat aan de rechterzijde is aangebracht om de inlaatkelken te verbergen, de talrijke van gesmeed aluminium gemaakte onderdelen als kroonplaten of klemplaat van het stuur. Of de metalen ronde koplamp met centraal op de koplampring aangebracht BMW logo. Kortom: genoeg details om de liefhebber van klassieke ontwerpen niet te vervelen, hoewel er nog wel ruimte voor verbetering is – zo zien de kunststof bedieningselementen die van de plank zijn gepakt er verhoudingsgewijs liefdeloos uit.
Om de verschillende voorliefdes voor wat betreft vorm en functie van een motor met hoog nostalgisch accent eer aan te doen heeft BMW bij de ontwikkeling van de R Nine–voor BMW begrippen- iets compleet nieuws toegepast: al bij het eerste ontwerp concept werd rekening gehouden met Customising, zodat de nineT geheel naar eigen geur en smaak kan worden aangepast. Hetgeen uit het modulair opgebouwde frame overduidelijk blijkt: het is uit vier delen samengesteld die aan elkaar zijn vastgeschroefd: het voorste framedeel, het achterste framedeel, een subframe en een duopassagier-frame. Doordat het subframe evenals het f
Of je 'm nou van een afstand, of van erg dichtbij bekijkt: over elk detail is gewoon goed nagedacht.
Het aanpassen van de veervoorspanning is (bij een BMW) nog nooit zo gemakkelijk geweestrame voor de duopassagier eenvoudig kunnen worden gedemonteerd is veel speelruimte ontstaan om het uiterlijk en daarmee ook het karakter van sportieve Roadster aan te passen. Standaard is de R nineT door BMW als klassiek-sportieve Roadster neergezet, waarmee ook met z’n tweeën prima kan worden getoerd. Ondanks de lage zithoogte van 785 mm en het smalle zitvlak beschikt de nineT over een aangename zitpositie die naar het sportieve neigt maar over voldoende comfort beschikt. Optioneel is trouwens een comfortzadel leverbaar, dat de bijrijder meer comfort moet bieden. Staan daarentegen sportieve soloritten op de agenda, dan kan eenvoudig het met acht bouten bevestigde duopassagier-frame worden verwijderd. Dat, in combinatie met de montage van de aluminium afdekkap voor de duozit (uiteraard tegen meerprijs) geeft de R nineT een typische Caféracer look. Moet het uiterst puristische karakter van de nineT echter nog verder worden aangescherpt, dan kan ook nog eens het complete subframe inclusief kentekenhouder en achterlicht worden gedemonteerd. Uiteraard voor op straat eigenlijk niet toegestaan maar het maakt de motor wel extreem minimalistisch vet. Het handgemaakte zadel, dat diep en smal is ontworpen, omschrijft samen met het edele nineT opschrift het karakter van de nineT nog het best: een compromisloze, tot het uiterst noodzakelijke gereduceerde fun-machine.
Dat de R nineT echter veel meer is dan alleen een design-stuk, laat de motor met blauw/wit logo tijdens ons uitstapje in het Zuiden van Spanje maar al te graag zien. Op het bochtige traject weet de motor zich kranig te houden, en dan drukken we ons nog voorzichtig uit. Het rijklaargewicht van 222 kilo klinkt misschien niet extreem licht, maar is licht genoeg om voor een lichtvoetig monster met ongecompliceerd, sportief rijplezier door te gaan. Het brede stuur geeft je, net als de Moto Guzzi Griso, een waar ‘pak de stier bij de horens’ gevoel, wat het gevoel aan de voorkant van de nineT en de stuureigenschappen alleen maar ten goede is gekomen. Uiterst precies en stabiel worden de opeenvolgende bochten afgelegd en blijft daarbij te allen tijde goed controleerbaar. Dat de R nineT echter geen toonvoorbeeld van lichtvoetigheid is, is niet vreemd – per slot van rekening waren de voorbeelden uit het Caféracer-tijdperk dat ook niet. In tegenstelling tot die oude meuk hoeft nu niemand maar bang voor de volgende bocht te zijn: met radiaal gemonteerde 4-zuiger remklauwen en zwevend gemonteerde 320 mm remschijven is voldoende remkracht in huis om ook bij een sportieve rit de motor tijdig tot stilstand te krijgen. Aan de achterkant is een 265 mm schijf met tweezuiger remklauw aangebracht en net als tegenwoordig elke BMW is ook deze R nineT standaard met ABS uitgerust.