Vergelijk: Suzuki GSR750 vs Kawasaki Z800
Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Vergelijk: Suzuki GSR750 vs Kawasaki Z800 |
Lente? Herfst zal je bedoelen |
Daar in dat kleine cafe... |
Sorry, zon.. |
Conclusie |
Technische gegevens |
Waar in het verleden de concurrentiestrijd voornamelijk in het Supersport segment werd uitgevochten is het accent anno 2013 onder andere naar het ‘Naked Sports’ segment verlegd. Waren het vijf jaar geleden nog ‘zeshonderdjes’ en was Kawasaki met z’n zevenenhalf de vreemde eend in de bijt, tegenwoordig hoef je met zeshonderd cc in deze competitieve sportklasse niet meer aan te komen. Suzuki zette in 2011 de aanval in door z’n GSR600 tot GSR750 op te waarderen, en weet twee jaar later nog steeds z’n mannetje te staan. De Soes beschikt over een sterk motorblok, neutrale stuureigenschappen, goede remmen en is dankzij z’n lage zit gemakkelijk te manoeuvreren.
Op zich is de Suzuki GSR750 eigenlijk een heerlijke fiets… zolang je maar niet het lef hebt om daarna op de Z800 over te stappen. Want dan voel je direct dat de wereld de afgelopen twee jaar niet heeft stilgestaan. De Z800 heeft dankzij z’n grotere cilinderinhoud een krachtiger middengebied, een haast perfecte gasrespons, directe stuureigenschappen en een heerlijk actieve zit. Daar staat tegenover dat de Z het met een minder fraai digitaal display moet doen waar bovendien een versnellingsindicator ontbreekt, en een voor kleinere motorrijders onpraktische zithoogte heeft.
Met € 9.999 voor de Soes en € 10.298 voor de Kawa ontlopen de fietsen elkaar prijstechnisch niet, het is dus maar net waar je zelf de voorkeur aan geeft. Kies je voor handzaam, ga dan voor de GSR750, maar wil je voor het betere knalwerk gaan, dan is de Groene toch echt de betere keus. Ik zou het wel weten…
- goed rijwielgedeelte, sterke zevenenhalf, goede remmen, ABS
- onderin nukkige gasrespons, demping niet instelbaar, Z800
Kawasaki Z800
- krachtig motorblok, soepele gasrespons, actieve maar wel ontspannen zit
- geen versnellingsindicator, windbescherming, Lente 2013