Zoeken

Test: Honda NSS300 Forza

Schijn bedriegt

7 oktober 2013

Honda NSS300 Forza 2013

Dat sportieve gedrag zit hem niet zo zeer in de acceleratie, maar in de enorme wendbaarheid van deze stadsscooter. Want laten we wel wezen, met 26 pk zal deze 194 kg wegende scooter je oogbollen niet achterin de kassen pletten. Maar toch kun je behoorlijk vegen met deze vernieuwde Forza en dat komt omdat deze scooter enorm gemakkelijk stuurt. Het gewicht - overigens 10 kg minder dan bij de oude NSS250 Forza - voel je nauwelijks, het zwaartepunt lijkt laag te liggen en de geometrie is duidelijk gericht op het snel en vakkundig doorkruisen van heftig stadsverkeer. Hij draait heel kort af en ligt snel op de gewenste hellingshoek, zonder dat het nerveus aanvoelt. DHonda NSS300 Forza 2013at maakt hem ook zeer geschikt voor buitenwegen en dijken, omdat je lekker laat kunt ankeren en vroeg weer op het gas kunt. En ook in lange doorlopende bochten kun je lekker vlot doorrijden, omdat de scooter stevig aanvoelt. Zolang er geen lengterichels in het asfalt zitten, want dan merk je de keerzijde van deze wendbaarheid. De Forza voelt dan wat wiebelig aan. Maar alleen dan, want normaal voelt ze als een rots in de branding. Dat komt door het geavanceerde underbone frame. Det heeft een deel met "gecalculeerde flex" wat het weggedrag in bochten moet verbeteren. Terwijl het draaipunt van het motorblok - dat immers als swingarm fungeert - is verlaagd. Het frame is trouwens ook 10% lichter dan dat van de oude 250.

Progresieve vering

Het wendbare stuurgedrag van de nieuwe Forza wordt aangevuld door een zeer stabiel veergedrag. Aan de achterzijde heeft de NSS300 net als de 250 stereovering, aan de voorzijde is de diameter van de vorkpoten met 2 mm gegroeid tot 35mm. Tijdens het rijden maakt de vering een comfortabele indruk. De veerwegen lijken ietwat kort, maar in het begin van de veerweg is de vering soepel, waardoor de kleinere oneffenheden toch goed worden opgevangen. Daardoor kun je zelfs vrij comfortabel over klinkerwegen rijden. Alleen grote hobbels voel je wel vrij stevig, maar over het algemeen laat de vering een behoorlijk sportieve rijstijl toe. Gelukkig heeft de Forza een remsysteem dat daar mee om weet te gaan. Ondanks de aanwezigheid van ABS heeft Honda er ook voor gekozen het systeem te "combineren". Dat betekent dat deze NSS300 aan de voorzijde een driezuigerremklauw heeft, achter een enkelzuiger. Als je de rechter rem bedient, bedien je de buitenste twee zuigers van de voorrem. BHonda NSS300 Forza 2013 Honda NSS300 Forza 2013
Klassiek maar wel verdomd mooi dashboard. Onder het zadel is ruimte voor twee helmen in op te bergen
Honda NSS300 Forza 2013
Nee écht, ik zweer het je, die strepen heb ik niet gedaan...
Honda NSS300 Forza 2013 Honda NSS300 Forza 2013
Het op het oog normale opbergvakje is groot genoeg om een half stokbrood in mee te nemen. En ja, je kunt er ook je telefoon in opladen dankzij de 12V stekker
edien je de linker rem, dan bedien je middelste zuiger van de voorrem en de achterrem. En dat werkt goed. De remmen grijpen lekker fel aan en geven een bult remkracht als je doorknijpt. Je hoeft niet heel hard te knijpen om enorm hard te ankeren en dat is prettig. Prettig is ook dat de scooter nauwelijks duikt als je remt, waardoor je optimale controle over de scooter houdt.

Nieuw motorblok

Het rijwielgedeelte van de Forza is dus behoorlijk vernieuwd Datzelfde geldt voor het motorblok. Nou ja, in zekere zin, want het is afkomstig uit de SH300i. Het is dus geen opgeboorde versie van de 250. Zou knap zijn, want de boring is zelfs 0,7 mm kleiner. Nee, Honda heeft het tweekleps carburateurblok van de 250 met pensioen gestuurd. In plaats daarvan is ze uitgegaan van het veel efficientere SH-blok, dat 279cc meet en dus eigenlijk maar 30cc groter is dan de 250. Maar het SH-blok is veel geavanceerder. Het heeft vier kleppen per cilinder, PGM-Fi-injectie en allerlei brandstofbesparende constructies. Zo is de cilinder 5 mm verschoven ten opzichte van het hart van de krukas, zodat de zuiger tijdens de verbrandingsslag minder hard tegen de cilinderwand drukt. Dat beperkt de wrijvingsverliezen. Datzelfde doet de gelagerde rol op het eind van de tuimelaars. Die lopen daardoor lichter over de nokkenas. Verder is het SH-blok voor toepassing in de NSS300 Forza nog licht aangepast: het heeft een andere verbrandingskamer en een aangepaste kleptiming voor nog meer efficiency. Allemaal zaken die zich uiten in een lager brandstofverbruik en dus in een lagere CO2-uitstoot. En om de uitstoot van andere kwalijke zaken te vermijden heeft het blok een dual-core katalysator en een secundair luchtsysteem, dat de lucht volgens de persmap via de lambda-sensor toevoegt. Nog nooit gezien, maar zo kan het blijkbaar ook...

Honda NSS300 Forza 2013