Zoeken

Introductie Yamaha XV950 (R)

In de geest van de Custom-scene

13 augustus 2013
Inhoudsopgave
Introductie Yamaha XV950 (R)
In de geest van de Custom-scene
Highway of Canyon kronkelweg
Conclusie
Technische gegevens

Yamaha XV950

Om het idee achter Yamaha’s nieuwste V-Twin Cruisers te begrijpen waren de twee bezoeken aan Roland Sands Design en Deus met hun frisse handgemaakte motoren zeer nuttig. De Custom-scene is de laatste jaren daadwerkelijk van krakkemikkige achtertuingarages met chroomglanzende Choppers getransformeerd naar voorbeeldwerkplaatsen met geminimaliseerde Bobbers en Café racers. Vaak worden hiervoor Japanse motoren gebruikt, één- of tweecilinders uit de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw. MYamaha XV950et de lancering van de Bolt en Bolt R, excuus… XV950 en XV950R, probeert Yamaha nu een stuk van deze taart af te snijden en heeft de motoren in de nieuw benoemde categorie “Sport Heritage” geplaatst, waartoe ook de V-Max en de XJR1300 behoren. Strikt genomen is de XV dan ook een serieproductie-Bobber: een erg uitgeklede, relatief sportieve Cruiser, die is ontwikkeld om snel en ongecompliceerd geïndividualiseerd te kunnen worden met behulp van een veelvoud aan Factory-made accessoires. De XV is daarbij tevens de tegenhanger van het succesvolle Harley-Davidson Sportster 883 instapmodel zijn, alleen de cultstatus ontbreekt.

De twee nieuwe XV modellen worden aangedreven de hetzelfde 942 cc V-Twin met enkele bovenliggende nokkenas als dat vijf jaar geleden haar niet bepaald indrukwekkende debuut in de XV950 Midnight Star heeft gemaakt. De XV is echter representatief voor een ander soort motor als dat met chroom volhangen ‘Long and Low’ object. Ze is kort, basic en verhoudingsgewijs erg licht – voor zover je bij een rijklaargewicht van 251 kilo over licht spreken kunt. De motor, het uitlaatsysteem en de wielen zijn zwart gekleurd en van het gebruik van chroom werd grotendeels afgezien. De XV is in twee versies op de markt gezet: het standaardmodel en de XV950R. Bij de “R” is het zwart of wit van de standaard fiets in groen of grijs omgezet, maar beide modellen zijn wel van sierstrepen voorzien. Verdere verschillen zijn terug te vinden in een scherpe afdekkap van de duozit en de losse reservoirs bij de stereo achterveren. MYamaha XV950
Klassieke koplamp en knippers, maar wel met getinte glaasjes
Yamaha XV950
De tellerunit is erg karig en bovendien bij zonlicht niet afleesbaar
Yamaha XV950
De Peanut-vormige tank kan 12 liter benzine herbergen, wat je elke 150 kilometer bij een benzinepomp brengt
otorisch zijn beide modellen zoals gezegd identiek, vergeleken met de Midnight Star zijn zowel het inlaat als het uitlaattraject aangepast, waardoor het maximum vermogen nu op 52 pk bij 5.500 toeren is gezet, terwijl ook het koppel licht is verhoogd naar nu 80 Nm bij 3.000 toeren per minuut.

Het dubbele wiegframe is zonder subframe uitgerust, het ronde achterspatbord is zelfdragend uitgevoerd en draagt het eenzitszadel en de afneembare duozit, terwijl de dubbele achtershocks aan de ophangbeugel van het spatbord zijn geschroefd. Het rijwielgedeelte is erg eenvoudig: de vering is niet instelbaar, een smalle 19” voorband, stereo vering achter en zowel voor als achteren een enkele remschijf. Vanaf de 690 lage zithoogte heb je uitzicht op een smalle peanut-tank en een enkele eenvoudige ronde klok. Het zwarte stuur is zo geplaatst dat een rechtop zithouding is ontstaan, terwijl de voeten cruisermatig ietwat naar achteren op conventionele voetsteunen moeten worden geplaatst - treeplanken als bij de Midnight Star zouden mooier zijn geweest.

Het werkt allemaal zeer geaard en de luchtgekoelde motor past precies in dat beeld. Met karakteristieke licht mechanische geluiden doet de tweecilinder wat van ‘m wordt verlangd en geeft daarbij uit de enkele einddemper een kenmerkende Japanse V-Twee pruttel ten gehoor. Geheel in overeenstemming met het motorvermogen is ook de dynamiek terughoudend, maar de acceleratie is dankzij het gezonde koppel van 80 Nm nog helemaal niet zo slecht. Het laagtoerige karakter zorgt samen met de goede gasrespons voor een ontspannen rit, en het brede stuur maakt in combinatie met het lage zwaartepunt het manoeuvreren relatief licht. De airbox is net als bij een Harley-Davidson dichtbij de rechterknie geplaatst, maar daarvan heb je tijdens het rijden geheel geen last.

Yamaha XV950
Er zijn slechtere manieren om je werkdag te beginnen...