Zoeken

Introductie: KTM 1290 Super Duke R

De nieuwe lat

23 oktober 2013
Inhoudsopgave
Introductie: KTM 1290 Super Duke R
De nieuwe lat
Hufterproof
Conclusie
Technische gegevens

KTM 2014 1290 Super Duke R

Dat er bij KTM aan iets extreems werd gewerkt was sinds de EIMCA van het afgelopen jaar geen publiek geheim meer: daar werd door KTM’s grote baas Stefan Pierer en design-goeroe Gerald Kiska het prototype van de nieuwe 1290 Super Duke met 1,3 V-Twin – een opgeboorde versie van het RC8R motorblok – aandrijving voorgesteld. Het angstaanjagende geluid van de fiets deed menig concurrent sidderen en het ergste vrezen. Het prototype kreeg navolging in filmpjes op Internet, waar niemand minder dan Jeremy Mc Williams de KTM tKTM 2014 1290 Super Duke Rijdens verschillende evenementen de baan op joeg. Ook de onthulling van het model werd door KTM nauwgezet getimed, met een nieuwe microsite waar onder het motto ‘Unleash the Beast’ beetje bij beetje de details van de fiets werden onthuld. Details die er niet om logen: met een opgegeven vermogen van 180 pk, een koppel van 144 Nm en een drooggewicht van 189 kilo is de nieuwe 1290 Super Duke R niet alleen de krachtigste sportieve naked ooit, maar doet ‘ie amper onder voor de helft van het huidige 1000 cc supersport segment.

Unleash the Beast waren ook de woorden waarmee KTM’s woordvoerder Thomas Kuttruf de persconferentie voor aanvang van de persintroductie van de 1290 Super Duke R in het zuiden van Spanje begon. Waarna door KTM de details van de fiets werden onthuld. Als kloppend hart van de nieuwe übernaked werd de 75° V-Twin van de RC8R gebruikt, waarvan de cilinderinhoud werd vergroot van 1.195 cc naar nu 1.301 cc, door zowel de boring als de slag van het blok naar nu 108 x 71,5 mm (was 105 x 69 mm) te vergroten. Net als bij de RC8R zijn de nieuwe zuigers van de 1290 Super Duke R van het type ‘Bridged-Box’ constructie, een in de Formule 1 ontwikkelde techniek die zuigers ultra kort en daardoor ultra licht maakt. Ondanks dat de zuigers 3 mm groter zijn dan die van de RC8R, brengt elke zuiger maar liefst 47 gram minder op de schaal. Dat klinkt misschien niet indrukwekkend, maar is een aanzienlijk verschil voor wat de bewegende massa in het motorblok betreft, waarmee het motorblok beduidend beter op het gas moet reageren. Daarnaast zijn de zuigerhemden ook nog volgens een speciaal procedé geanodiseerd, wat de wrijvingscoëfficiënt ten goede is gekomen.

KTM 2014 1290 Super Duke R KTM 2014 1290 Super Duke R

In totaal brengt de extreem slanke vierklepper slechts 62 kilo op de schaal, wat het blok tot de lichtste Big Twins ter wereld maakt. Het blok is –uiteraard- voorzien van een elektronisch motormanagement, met ride-by-wire gasklepbediening, dubbele bougies en een cilinderselectief kernveld, wat heeft geresulteerd in een topvermogen van 180 pk en een koppel van 144 Nm, dat al vanaf 6.500 toeren per minuut wordt vrijgegeven. BKTM 2014 1290 Super Duke R KTM 2014 1290 Super Duke R
Overgenomen van de 1190 Adventure, het dashboard en de bediening van het menu
KTM 2014 1290 Super Duke R
Unleash the Beast? Laat het schoothondje uit zullen ze bedoelen...
KTM 2014 1290 Super Duke R KTM 2014 1290 Super Duke R
Nieuw, maar tegelijktijd heel herkenbaar. Herkenbaar zijn de scherpe, hoekige lijnen. Nieuw is de enkelzijdige achterbrug
ijzonder is dat de dubbele bougies niet gelijktijdig worden ontstoken, maar elk van een eigen bobine zijn voorzien en via het motormanagement worden aangestuurd. Volgens KTM heeft dit geresulteerd in een efficiëntere verbranding en een vriendelijker verbrandingsverloop, met meer vermogen, meer koppel, een rustigere motorloop, een betere dosering, minder verbruik en minder emissie-uitstoot tot effect. De vier kleppen in de cilinderkop worden door twee bovenliggende nokkenassen en DLC-gecoate tuimelaars bediend. De dankzij eendelige uit fijngiet-techniek vervaardigde lichtere nokkenassen hebben dezelfde timing als die van de supersportieve RC8R. Hardere zittingen van de uitlaatklep en genitreerde uitlaatkleppen hebben de slijtage verminderd en inspectie-interval van de kleppen verlengd – het was een van de voorwaarden om de service interval van de nieuwe 1290 Super Duke R op 15.000 kilometer te zetten.

Hoewel 180 pk voor een naked heel erg krachtig is (je kunt je zelfs afvragen wat je ermee moet, maar leuk is het wel), lag de focus bij de ontwikkeling van de fiets meer op een vet koppel met een maximaal gebruikersgemak. En dat is de heren ontwikkelaars zondermeer goed gelukt: al vanaf 3.000 toeren weet de vette Twin flink wat stoom op de ketel te zetten, om daarna er als een waanzinnige vandoor te gaan. DKTM 2014 1290 Super Duke Re kracht in het middengebied maakt deze Vee-Twee onweerstaanbaar. Daarbij wordt de vreugde er als de motor in toeren klimt niet minder om. In tegendeel, pas bij 10.050 toeren per minuut maakt de begrenzer een einde aan de pret.

Via het elektronische ride-by-wire staan drie rijmodi ter beschikking, die elk over een afzonderlijke motormapping beschikken en het karakter van de machine veranderen: in Street en Sport staat het maximale vermogen met verschillende gasreactie paraat, terwijl in Rain het vermogen zoals bij veel andere merken tot 100 pk is ingeperkt. Uiteraard is ook de stand van de tractiecontrole aan de rijmodus gekoppeld, waardoor het bijvoorbeeld in Sport modus geen enkel probleem is om dikke zwarte strepen op het asfalt te trekken: mooi controleerbaar kan de 1290 Super Duke R met een power-slide de hoek om worden gezet. Ook wil de motor bij het uitkomen van de bocht maar al te graag het voorwiel in de lucht steken, maar slechts van korte duur: eenmaal het voorwiel in de lucht grijpt meteen de tractiecontrole in om een einde aan de feestvreugde de maken. Wie vette wheelies maken wil zal de tractiecontrole volledig uit moeten schakelen, maar daarvoor moet wel eerst de motor tot stilstand worden gebracht.

KTM 2014 1290 Super Duke R