Zoeken

Introductie: Moto Guzzi California 1400 Touring ABS

Los Angeles Police Department

29 november 2012
Inhoudsopgave
Introductie: Moto Guzzi California 1400 Touring ABS
Los Angeles Police Department
Cruiser met Touring DNA
Conclusie
Technische gegevens

Moto Guzzi California 1400 Touring

Dat ze komt was al lang bekend, zelfs de eerste foto’s waren door Moto Guzzi al vrijgegeven. Toch was de wereldpremière van de California ABS en California Touring ABS pas twee weken geleden op de EICMA in Milaan, hemelsbreed op een steenworp afstand van haar geboorteplaats Mandello del Lario gelegen aan het Comomeer. De geschiedenis van de California gaat terug Moto Guzzi California 1400 Touringtot het jaar 1968, toen Moto Guzzi zich met de V7 een dienstfiets voor de Los Angeles Police Department LAPD had verworven.Twee jaar later, in het jaar 1970, kreeg het model de officiële toevoeging V7 750, waar een jaar later door de Guzzi-verantwoordelijken de naam “California” aan werd toegevoegd. Sindsdien is de fiets Guzzi’s meest succesvolle model met de langstlopende geschiedenis geworden. Meer dan 100.000 units wist Guzzi van de California te verkopen, wat voor het ondernemen in Mandello del Lario het overleven in moeilijke tijden zekerde. Nu heeft het traditierijke choppervlagschip van het merk met de adelaar na zeggen en schrijven zeven generaties en drie cilinderinhoud vergrotingen een nieuwe stap in de evolutie gezet: de California 1400 is vanaf nu in een Touring versie met koffers, windscherm en krachtige verstralers evenals een Custom-versie leverbaar zijn.

Hoewel geen enkel onderdeel van z’n voorgangers is overgenomen hebben de ontwerpers onder leiding van de geniale Miguel Angel Galluzi (verantwoordelijk voor ontwerpen als de Ducati Monster en Aprilia RSV4) elegant de klassieke lijnen behouden – ook de Touring versie van de 2013 California is met haar uitgelaten vormen direct als zodanig te herkennen. Markante stijlelementen uit de jaren ’70 van de vorige eeuw zoals de chromen beugels en sierlijsten, de buikige tank, de spaakvormige aluminium wielen en de vast gemonteerde zijkoffers herinneren aan vroeger tijden, terwijl moderne stijlelementen als de dubbele LED-achterlicht lijsten en de poligonale koplamp met in de rand geïntegreerd LED-stadslicht het ontwerp naar de huidige tijd transformeren.Zelfs de gekozen kleurstellingen hebben een geschiedenis: het ambassadeur zwart evenals het alternatief Moto Guzzi California 1400 Touringaangeboden Eldorado wit zijn afgeleid van de gelijknamige US-modellen uit de zeventiger jaren. In het geheel werkt de California 1400 als een uiterst gelukte mix van traditie en innovatie, oudbakken maar ook niet té opgeheven.

Ondanks z’n lengte, waarmee de Guzzi vanaf de zijkant gezien indruk maakt, ontpopt de motor zich bij het plaatsnemen ook voor de doorsnee lengte als een zeer toegankelijke ambiance: de commode zitbank biedt het achterwerk een goede houding, de voeten staan met een ontspannen hoek van de knieën op de treeplaten en het gewei-stuur ligt in verbazingwekkende bereikbaarheid. Een druk op de startknop en de machtige motor schud heen en weer – de California is voorzien van een compleet nieuwe, maar uiteraard als vanouds lucht/oliegekoelde V-Twin motor, waarvan de dwarsgeplaatste cilinders onder een hoek van 90° markant links en rechts in de rijwind steken. Moto Guzzi_California_1400_Touring_012Een karakteristiek aggregaat dat al sinds mensenheugenis door de Italiaanse fabriek als enige wordt toegepast. Met 104 mm zuigers zo groot als een koffiekop-schotel heeft de Cali-Twin een cilinderinhoud van 1.380 cc verkregen, waarmee het de grootste Guzzi-motor aller tijden is. Dubbele bougies, twee Lambda-sondes en een enkele, reusachtig grote gasklep met 52 mm doorlaat voor beide cilinders zijn de constructie-kenmerken, hoewel deze VeeTwee geen op topvermogen getuned renpaard is maar een braaf ploegpaard: de machtige motor mobiliseert 96 paarden en weet al bij 2.750 toeren per minuut een heftige 120 Nm aan koppel naar het achterwiel over te brengen. De bevelen van het gashandvat worden elektronisch via ride-by-wire opgevolgd, wat het mogelijk maakte om drie verschillende rij-modussen en een driestanden tractie controle toe te passen. In tegenstelling tot de Piaggio gebruikelijke benamingen Sport, Touring en Rain zijn deze bij de California Veloce, Turismo en Pioggia genoemd en worden centraal in het reusachtige ronde digitale display vermeld.

Moto Guzzi California 1400 Touring