Zoeken

Introductie: Horex VR6

Sixpack

25 september 2012
Inhoudsopgave
Introductie: Horex VR6
Klassiek modern
Sixpack
Conclusie
Technische gegevens

Horex VR6 Roadster

De technische gegevens van de VR6 zijn veelbelovend. Het sixpack heeft een cilinderinhoud van maar liefst 1.218 cc en wordt opgegeven voor een topvermogen van 161 pk bij slechts 8.800 toeren per minuut. Mocht dat nog niet indrukwekkend genoeg zijn voor je, Horex VR6 RoadsterDe weg naar Appie had ongetwijfeld korter gekund, maar dat zal me een worst wezen vandaagdan beschikt de fiets ook nog eens over een riant koppel van 137 Nm dat tweeduizend toeren eerder wordt vrijgegeven. Als kers op de taart wordt je vanaf stationair toerental al verwend met het bere-geile zescilinder geluid wat de fiets ten gehoor weet te brengen. Het akoestische geluid is werkelijk uniek. Knorrend, hees en blaffend met een zwaar aandeel bas. Met elke draai aan het gas staan de haren op je rug recht overeind. Heerlijk gewoon.

Met elke draai van het gas vliegt de tellernaald van de toerenteller omhoog en zoals van een zescilinder te verwachten gaat de fiets vanaf stationair toerental al goed van z’n plek. De zescilinder gaat vanaf de laagste toerentallen vriendelijk te werk, geen gehakketak, geen gekronkel of meer van dat soort onpasselijkheden die motorfietsen met een grote cilinderinhoud – met name tweecilinders – Horex VR6 RoadsterHorex VR6 Roadster
Over modern klassiek gesproken, het klokkenspel is een samensmelting van analoge tellers met een klein digitaal display. Hadden we al gezegd dat de VR6 opmerkelijk smal is gebouwd? 
Horex VR6 Roadster
Stiekem 'vergeten' een pakje kamelen mee te nemen. Geeft mij een excuus nog ff vlug een blokkie om te gaan
in dit toerengebied nog wel eens willen hebben. Souplesse is zeker het sleutelwoord bij de engineers geweest, maar daar is het onderin ook bij gebleven. Echt brute kracht vanuit de kelder van het toerengebied is de Horex echter vreemd, en dat is toch wel jammer te noemen. Begrijp ons niet verkeerd, de VR6 gaat nog steeds goed van z’n plek, maar de echte krachtsexplosie komt pas bij 6.000 toeren per minuut als er in het motorblok flink wat extra kolen op het vuur worden gegooid.

Bij Horex is men zich er echter terdege van bewust dat dit onderin beter zou moeten kunnen en heeft ons met klem beloofd bij het uiteindelijke productiemodel de mapping van de injectie aan te passen voor een verbeterde performance bij lage toerentallen. Een punch als BMW heeft weten te realiseren met de K1600 zal deze Horex echter nooit gaan realiseren, maar dat is ook niet vreemd. Per slot van rekening heeft die BMW bijna een derde meer cilinderinhoud. Begrijp ons echter niet verkeerd, de acceleratie van de fiets is absoluut acceptabel, maar we hadden er wat meer van verwacht. Kan natuurlijk ook zijn dat met de K1600 nog vers in het geheugen onze verwachtingen ietwat te hoog zijn geweest.

Van Dik Hout

Horex VR6 Roadster

Eenmaal op straat kan de Horex dan laten zien uit welk hout ie gesneden is. Om precies te zijn landwegen, want daar voelt de fiets zich net als z’n berijder als een vis in het water. Verbluffend hoe gemakkelijk een motor met deze specificaties en een gewicht van 249 kilo (zonder benzine) zich laat sturen. Voor de VR6 geldt: opstappen en wegwezen. Horex VR6 RoadsterVanaf het eerste moment waren we dan ook meteen vrienden met de Horex, die laat zien dat ultrastabiel en licht sturen wel degelijk samen kunnen gaan. Qua stabiliteit hoeft de VR6 zich absoluut nergens voor te schamen. En dat is niet vreemd, per slot van rekening is het chassis in eerste instantie ontworpen voor de compressor-versie die naar verluid zo’n tweehonderd paarden tegelijk moet mobiliseren. Het stijve frame, gecombineerd met de goed uitgebalanceerde vering, heeft geresulteerd in een verrassend speels stuurgedrag. Het maakt de fiets daarbij geeneens uit of ‘ie snelle doordraaiers of juist krappe bochtencombinaties voor z’n kiezen krijgt, te allen tijde volgt de Horex precies de ingezette lijn en is daarbij zonder morren van richting te veranderen, mocht de bocht ineens anders lopen dan verwacht.

De WP veerelementen weten de oneffenheden in het bij tijd en wijle niet al te strakke asfalt goed te absorberen en bewijzen zich als goede combinatie tussen comfort en sport. Enkel bij heel krappe (haarspeld)bochten kan de VR6 haar hoge gewicht niet verbloemen, maar dan nog is er geen sprake van dat de fiets de bocht om moet worden gewurmd. Met speels gemak vliegen we over het asfalt, genieten van het geluid en met en grijns op het gezicht wordt de volgende bocht aangestuurd. Horex VR6 RoadsterDe te halen hellingshoek is zondermeer goed te noemen, je zult behoorlijk plat moeten gaan wil je de voetsteunen over het asfalt laten schrapen. De zondermeer positieve indruk van de fiets wordt ook bij de remmen bevestigd. Op de door ons gereden landwegen zaten zowel de bediening van de remhendel als de vertraging in het groene gebied.

Waar ligt dan de keerzijde van de VR6 Roadster? Voor de meesten zal dat ongetwijfeld het prijskaartje zijn. Bij onze Oosterburen moet € 21.700 voor de fiets worden neergeteld, waar bij ons nog het nodige aan BPM kan worden opgeteld. Enerzijds veel geld voor een motorfiets. Anderzijds heeft de naam Horex een behoorlijke portie cult en emotie, en dat zijn waardes die moeilijk te becijferen zijn – Harley is hier het sprekende voorbeeld van.

Horex VR6 Roadster