Zoeken

Lang verwacht: Bridgestone BT-023

Bridgestone, France 

23 maart 2010
Inhoudsopgave
Lang verwacht: Bridgestone BT-023
2: Bridgestone, France

FAB5984.jpgHelemaal te gek natuurlijk. Maar tot nu toe is er nog geen reden waarom we dit verhaal niet in eigen land hadden kunnen typen. Dát verandert als je er ook een praktijkles aan wilt koppelen; iedereen wil nou eenaal weten 'moet ik die band kopen, of niet'? En om dáár achter te komen staat een leuke verzameling motoren van verschillende merken voorzien van BT-023's op een rij te wachten om even flink aangepakt te worden. In Zuid-Frankrijk. Moeten we dus tóch maar weer die kant op.

Op het plan staan ongeveer tweehonderd kilometer Provence, inclusief liefst de meest uiteenlopende wegbedekkingen; als de weg midden in een bocht van paradijselijk geasfalteerd verandert in een geitenpad weet je dat je goed zit, als banden-uitprobeer-routemaker. En wij daarbij als professioneel banden-uitprobeerder. Hoe lieflijk vangt de route echter aan, als we eerst enig stadsgewoel zullen moeten doorkruisen om de bebouwde kom achter ons te kunnen laten.

Voor aanvang is gekozen voor een FZ6, niet te zwaar maar wel bekend. Vooral handig om even te wennen en gelijk toch een klein beetje te proberen een vergelijk te trekken met de concurrent, alhoewel niet aanwezig en inmiddels al enige tijd geleden voor het laatste gereden. Meest opvallend is het gebrek aan opvallende zaken, wat in dit geval niet eens slecht is. Wat te verwachten viel is de band voornamelijk erg neutraal, ook bij het omleggen of van het ene op het andere uiterste doordraaien. Aangezien het nog wat vroeg is, valt er nog weinig te zeggen over de beschikbare grip; dat zal moeten wachten tot we na de lunch een paar serieuze passen te verwerken krijgen. De vroegte zorgt wel voor nog koude en vochtige stukken asfalt, gelegen in de schaduw van een berg. En ook al is dit het enige stuk weg wat in de omtrek ook maar enigzins lijkt op hetzij onderkoelde, hetzij natte omstandigheden is het in de verte niet genoeg om de 023 onder de indruk te krijgen.

FAB6461.jpg

Tijd voor wat grover geweld. Maar hoe we ook proberen met de FZ1 waar we op overstappen, ook hier valt geen greintje eh, narigheid te ontdekken. Ook niet FAB6070.jpgals het gas wat verder opengedraaid wordt en de route inmiddels te omschrijven valt als 'dik hout' en kaliber 'datbedoeliknou'. Wat er ook gebeurt, de band blijft superneutraal en schept meer dan genoeg vertrouwen. Het is dan ook de rijder die het eerst aangeeft dat het wel genoeg is als de verzamelde journalisten proberen de voorrijder koste wat kost in het vizier te houden. Hier en daar wordt een stuivertje gewisseld en de meerijdende BMW R1200 RT moet uiteindelijk toch de iets lichtvoetiger machines voor zich laten. Maar voor je de Beier dat kwalijk neemt, zou je eerst eens zelf mogen proberen of een boxer even flitsend rijdt als een CB1000R, Hornet, FZ6, eigenlijk wilekeurig wat.

Tijdens een volgende fotosessie wordt nog maar eens geruild en vinden we onzelf terug op een Suzuki Bandit 650. Wéér een ander type motor, wéér wennen dus, maar 'aan de banden kan het niet liggen' wordt met blind vertrouwen de eerste bocht richting fotograaf ingestuurd en warempel: ook weer uitgeaccelereerd. Wat nou wennen? Ja, aan de zithouding en het anders aanziende dashboard. En als dát nou zaken zijn die je het meest opvallen... ontzettend triviaal maar wel tekenend voor hoe weinig aandacht de banden voor zich opeisen. Dat hebben zelfs de sportievere modellen niet.

Na voor het laatste stukje nog maar eens overgestapt te zijn op een XJ6 kunnen de meeste vooraf opgestelde doelen afgevinkt worden. Grip: check, bettrouwebaar sturen; check, comfortabel: check. Lastiger wordt het om iets zinnigs te kunnen zeggen over prestaties bij nat weer en levensduur, maar dat zal niet echt vreemd zijn. Bij gebrek aan nattigheid (godzijdank, eigenlijk) of een lap asfalt van vele tigduizenden kilometers blijft het vooralsnog gissen hiernaar. Echter, dat zal over niet al te lange tijd wel goedkomen, verwachten we. Belangrijkste bij banden blijft nog altijd het oordeel van de consument en of deze goed 'ligt' bij de doelgroep. Wat ons betreft kan de nieuwe BT-023 de stijd in elk geval aan. De langeduur-praktijk zal het slotoordeel vellen.

FAB6216.jpg

Tot slot nog enkele huishoudelijke mededelingen: De adviesprijs bedraagt €190,- voor een 120/70-17 voorband en €253,- voor 180/55-17 achter. Weliswaar een adviesprijs, maar deze is exact gelijk aan de adviesprijs van de BT-021.

De band is beschikbaar in de volgende maten:

maatvoering.jpg