Zoeken

introductie: Honda CBR1000RR Fireblade

introductie: Honda CBR1000RR Fireblade

23 december 2007
Inhoudsopgave
introductie: Honda CBR1000RR Fireblade
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6

Introductie

Honda_CBR1000RR_08_statisch_084.jpg

Met een historie van bijna zestien jaar is Honda's Fireblade - van CBR900RR via CBR954RR tot CBR1000RR - zonder meer een kaskraker te noemen. Maar ondanks afgeleid van de succesvolle MotoGP racer moest men tot afgelopen seizoen wachten voordat met die Fireblade de prestigieuze Superbike wereldtitel in de wacht kon worden gesleept. Met dank aan ten Kate én James Toseland, die de CBR1000RR tot het uiterste wisten te pushen, onderwijl de hete adem van Haga's R1 en Biaggi's GSX-R1000 in hun nek voelend. Waarmee meteen de vinger op de zere plek is gelegd, want daar waar Suzuki en Yamaha er wél in slaagden om de constructeurs titel binnen te halen (Suzuki in 2005, Yamaha in 2007), bleef deze titel buiten het bereik van de gevleugelde Japanners. En niet alleen in de wegracerij, ook bij de diverse vergelijkingstesten wereldwijd bleef het merk het onderspit delven.

Dus was het tijd om het roer eens rigoureus om te gooien, en kregen de heren ontwerpers carte blache om het vuurmes voor 2008 flink aan te scherpen. "Functionaliteit boven design" was dan ook het sleutelwoord waarmee de nieuwe Fireblade in Parijs tijdens de Mondial du deux Roues aan de wereldpers werd voorgesteld. Ofwel; eerst gekeken naar wat essentieel en functioneel is, hoe het uiteindelijke product eruit zou komen te zien was van ondergeschikt belang. Hetgeen nogal veel opschudding veroorzaakte; met name de nieuwe neus van Honda's messcherpe Fireblade was erm... behoorlijk wennen. Waarmee het merk laat zien behoorlijk veel lef te hebben en tegen de gebruikelijke Japanse stroom in te fietsen. Honda neemt eindelijk risico en dát spreekt ons aan, gewoon lekker rebels even die kont tegen de krib om eens even de gevestigde orde wakker te schudden.

Honda_CBR1000RR_08_actie_063.jpg

Tekst: Leon Nap
Foto's: Honda