Zoeken

Introductie: Honda CBF600 (S)

Pagina 2

5 december 2007
Inhoudsopgave
Introductie: Honda CBF600 (S)
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7

Surprise

CBF600S

Het inpakpapier mag dan al wel enige tijd bekend zijn - en verschilt zo op het eerste oog weinig van de eerste versie van de CBF600, die in 2004 op de markt verscheen - toch zijn er wel kleine verschillen te zien. Natuurlijk zijn er andere kleuren gebruikt, maar ook is de vormgeving van vooral de S-versie (de tophalf kuip versie, red.) aangepast. De verschillen worden echter groter zodra de verpakking wordt verwijderd. Er is dan geen sprake meer van een oud cadeau in een nieuw jasje! Op veel, heel veel punten is de CBF600 aangepast. Er mag dan ook met recht worden gesproken over een geheel vernieuwde motor.

CBF600SNet als bij de 'oude' CBF600 is nog steeds een teruggetuned motorblok, afkomstig van de CBR600RR en CB600F Hornet, gebruikt. Hiervoor heeft Honda nu wel het blok van het modeljaar 2007 toegepast. Naast dat dit blok lichter en compacter is, is de nieuwe CBF600 nu dus ook uitgerust met injectie in plaats van carburateurs. De - wat ongelukkig geplaatste - chokehendel is daardoor niet alleen verdwenen, ook voldoet de CBF600 mede hierdoor aan de EURO3 emissie eisen. De opgegeven waardes van 78 paardenkrachten en 59 Newtonmeter zijn onveranderd gebleven. De 'winst' is vooral geboekt in de lage toeren en het middengebied, waar deze nieuwe CBF600 krachtiger zal moeten zijn. Om dit nog meer tot zijn recht te laten komen en ook te accentueren, zijn ook de versnellingsbak verhoudingen aangepast. De derde, vierde en vijfde versnelling hebben een kortere ratio, welke vergelijkbaar is met die van de CBR600RR.

Voor als het allemaal wat sneller gaat of als er met veel bagage of passagier wordt gereden, is ook de swingarm langer geworden. Deze is 46mm langer geworden om vooral meer vertrouwen in het bochtenwerk te krijgen. Het frame is gebaseerd op het frame van de 2007 Hornet. Dus geen stalen ruggengraatframe meer, maar één van aluminium. Samen met het frame is ook het kontje aangepast en dan vooral dat deze sterker is geworden om beter zijkoffers of een topkoffer te monteren, welke als één van de vele accessoires leverbaar zijn.

CBF600SDe CBF600 was al leverbaar met ABS, maar daar is een nieuwere versie voor gekomen. Net als bij al veel andere Honda modellen is het nu een gecombineerde ABS-versie geworden. Het is niet het "uitgebreide" Dual Combined Braking System van Honda, maar een eenvoudigere versie daarvan. Wordt de achterrem gebruikt, dan wordt ook één remzuiger van de voorrem in werking gezet. De 'rest' werkt op de conventionele manier, en is dus niet aan elkaar gelinkt. De remschijven zelf zijn ook vernieuwd. De 296mm remschijven aan de voorkant zijn nu zwevend gemonteerd en lichter geworden.

Het dashboard heeft ook een verandering ondergaan. De twee analoge wijzers voor snelheid en toerental zijn gebleven. De temperatuurmeter is echter verdwenen, maar daar is een benzinemeter voor in de plaats gekomen, wat - naar onze mening - net iets meer waarde heeft als je tussen die twee moet kiezen. De tankinhoud zelf is daarbij ook nog eens vergroot met 1 liter en daar gaat nu in totaal 20 liter in. De indicatielampjes hebben daarnaast ook een metarmafose gehad, waardoor het dashboard in zijn geheel net wat moderner oogt.

CBF600S