Zoeken

Tweedehands: Triumph TT600 2003

Pagina 2

12 juni 2006
Inhoudsopgave
Tweedehands: Triumph TT600 2003
Pagina 2

British Green...

Genoeg over de geschiedenis van Triumph"s supersport, het gaat in deze uiteindelijk om de 2003 versie zoals hij door ons is gereden. Optisch gezien identiek (behoudens de jaarlijks wisselende kleurstelling natuurlijk) aan zijn voorgangers staat de TT600 er bij als in nieuwstaat. Enkel de lichtjes bekraste kroonplaat en contactslot verraden dat het hier om een tweedehands exemplaar gaat.

Met gepaste trots staat op het kontje vermeld dat het hier om een van benzine-injectie voorzien model gaat, en met recht. Triumph is per slot van rekening de eerste fabriek die benzine-injectie op een 600cc supersport heeft toegepast. Toch is het met name die benzine-injectie die

het model de eerste jaargangen de das op heeft gedaan, deze bleek verre van vlekkeloos te werken. En alle modificaties ten spijt is dit probleem het model tot aan het einde toe blijven achtervolgen. Met name het gebied onder de drieduizend toeren is waar de motor in de probleemzone begint te komen. Iets waar wij pijnlijk op werden gewezen tijdens het vele filerijden op de overdrukke dijkwegen, juist dan steekt het bekende aan/uit effect de kop op. Maar dat is ook een van de weinige punten van kritiek die wij op deze TT600 hadden.

Qua sturen is de motor nog behoorlijk bij de tijd, het meest doet de fiets je (net als zijn uiterlijk) denken aan die CBR600F die model heeft gestaan bij de heren ontwerpers van de TT600, en dat op zich mag al als een compliment worden gezien. Zeker als je in ogenschouw neemt dat het Triumph"s eerste model was in het supersport segment met een opgegeven drooggewicht van 170 kg en vermogen van 110 Pk. Voor 2003 zeker geen slechte waardes.

Dat de TT600 een goede vertegenwoordiging is van de term "British Green" (net als rood de vertegenwoordiging is van sportief Italiaans, is vanuit de historie groen de kleur van de Engelsen) merk je meteen zodra je met de TT600 op pad gaat. Waarbij "groen" nog wel eens een dubbele betekenis zou kunnen hebben: zo "Honda" als de buitenkant van de TT600 is, zo "Kawasaki" is de binnenkant. En dat maakt deze fiets meteen zo lekker: het rijgedrag van een Honda met de rijsensatie van een Kawa. Over "racing green" gesproken... Niet alleen motorisch (daarover meer), maar ook qua afwerking heeft de fiets een erg hoog Kawasaki gehalte: lekker spartaans, geen fraaie kapjes om framepjes en kabeltjes aan het oog te onttrekken, maar meer race-basic zullen we maar zeggen.

Het display met analoge toerenteller en digitale snelheidsmeter is behoorlijk bij de tijd: twee tripmeters en een klokje staan tot je beschikking. Opmerkelijk is trouwens dat wanneer je de dodemansknop gebruikt om de motor uit te zetten dat het gehele stroomcircuit wordt onderbroken, dus ook van je display. De tellers op zich zijn goed afleesbaar, maar het platte ruitje maakt dat de controlelampjes aan het zicht worden onttrokken, hiervoor zouden we al snel te rade gaan bij de aftermarketboer voor een fraai (smoke) verhoogd ruitje. Net als dat ik persoonlijk zou kiezen voor een andere einddemper, niet zozeer vanwege het geluid (geef de fiets de sporen en je wordt beloond met een beregeil gillend motorblok) maar meer vanwege de looks.

Ondanks de (voor supersport begrippen) ontspannen zithouding (de clipons steken boven de kroonplaat) is de motor het best in z"n element zodra je gas gaat geven. Onderin mist de fiets het broodnodige koppel om lekker schakellui te rijden, maar zodra de naald in de buurt van de 5-cijferige zone komt wordt het een heel ander verhaal. Als een kogel gaat de fiets er vandoor, om pas in de toerenbegrenzer (die ver in het rode gebied van 14.000 toeren ingrijpt) tot halt te worden geroepen. Van aan/uit problematiek is bij de injectie op dat moment ook niets meer merkbaar. Hiermee hinkt de fiets trouwens op twee gedachten: enerzijds het rijwielgedeelte en de zithouding die juist tot een meer toeristische aanpak uitnodigen en anderzijds het motorblok dat juist vraagt om meer.... meer.... meer....

Even aan het palletje trekken en de ketting wordt gesmeerd. De TT600 is voorzien van een - netjes weggewerkt - Osco ketting- smeersysteem.

De (net nieuwe) Pirelli Diablo Evo banden zijn goed op hun taken berekend, maar verwacht geen grip zoals de laatste generatie banden aan de weg weet te zetten. Om beter met haar voeten bij de grond te kunnen had de vorige eigenaresse de voorvork iets door de kroonplaat laten zakken, en daar konden wij (behoudend de nu erg krappe grondspeling bij bijvoorbeeld een stoep afrijden) niets nadeligs aan ontdekken. Van nerveusiteit of verminderde stabiliteit was dan ook geen sprake. De motor laat zich gemakkelijk van richting veranderen en volgt daarbij elke uitgestippelde koers. Ondanks de wat zachtere vering is de fiets ook lekker strak in het snellere werk, zeker voor op straat zal het instelgebied meer dan toereikend zijn. Wil je echter volop de circuits onveilig gaan maken (waar je met deze TT600 zeker geen slecht figuur zult slaan) dan zal een setje sportievere veren al snel op je verlanglijstje staan.

Conclusie
Onbekend maakt onbemind. Een spreekwoord wat de TT600 het best verwoord. Dat men in Engeland goed weet hoe motoren te bouwen, daarvan is deze fiets het levende bewijs. Dat men echter niet goed weet hoe motoren te verkopen, ook daarvan is deze fiets het levende bewijs. Onwetendheid is vaak de reden waarom potentiële kopers het merk links laten liggen. Niet alleen zijn de Engelsen niet in staat gebleken de fiets in het WK Supersport in te zetten (waarbij nog steeds geld: Race on Sunday, sell on Monday), daarnaast heeft het merk niet de financiële middelen om voldoende demo"s in te zetten om zodoende potentiële klanten over de streep te trekken. En dat is zondermeer jammer.

De door ons gereden Triumph TT600 bouwjaar 2003 is een motor die anno 2006 nog steeds zijn mannetje zal weten te staan. Een motor met een goed rijwielgedeelte, (meer dan) uitstekende remmen, standaard stalen remleidingen, een beschermkap over de duozit en een Osco kettingsmeersysteem. Een motor die je moet zien in als tegenhanger van de (nog steeds nieuw leverbare) Honda CBR600F, Kawasaki ZZR600 of Suzuki GSX600F. De motor is optisch nog als in nieuwstaat en met slechts 16.000 km op de klokken zul je dan ook nog veel plezier moeten kunnen beleven aan deze invulling van "British Green". Om nog maar niet te spreken over de vraagprijs van "slechts" 5990 Euro, waarvoor deze Triumph TT600 te koop staat bij Motoport Vianen.

Gegevens:

  • Triumph TT600
  • Bouwjaar 2003
  • Kilometerstand: 16.200
  • Technische staat: uitstekend
  • Vraagprijs: € 5.990,-
  • Waar te koop: Motoport Vianen