Zoeken

Test: Ducati Paul Smart 1000LE

Pagina 3

24 oktober 2006
Inhoudsopgave
Test: Ducati Paul Smart 1000LE
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

uitgetogen raffinement

Paul_Smart_Replica_3_1.jpg 

Paul_Smart_Replica_3_2.jpg

Paul_Smart_Replica_3_3.jpg

Paul_Smart_Replica_3_4.jpg

Paul_Smart_Replica_3_5.jpg

Mensen die oud genoeg zijn om zich het lijnenspel van de klassieke Ducati"s uit de jaren 70 te herinneren zullen bij het aanschouwen van de Ducati Paul Smart 1000 meteen overeenkomsten zien. De lijn van de kuip, het zeegroene frame, ja, zelfs het lettertype waarmee het woord Ducati op de zilvergrijze tank is vermeld. Een zekere mate van uiterlijke charme kan de motorfiets niet worden ontzegd.

Ben je er gevoelig voor dan grijpt de Smart reeds stilstaand naar je hart en emotie. Caferacer stijl, sportmotor, anders dan anders.. In niets te vergelijken met het design van sportmotoren anno 2006. Alleen dat al maakt deze Smart bijzonder. Of je het nu mooi vindt of niet, het is in ieder geval anders dan anders. Een bepaalde frisheid qua uiterlijk kan Ducati niet ontzegt worden. Uitgetogen op een geraffineerde manier.

Nuchter bekeken

Nuchter bekeken en ontdaan van eventuele emotionele bijgedachten ziet het geheel er dan weer anders uit. Eenvoudiger en als je door de emotie heen prikt blijkt dat de fiets qua gebruikte componenten eigenlijk helemaal zo bijzonder niet is. Trellis frame - zoals gewoonlijk bij Ducati, de inmiddels vaak beproefde en goed bevonden 2-kleps luchtgekoelde krachtbron zoals we die ook terugvinden in onder andere de monster S2-1000 en de Multistrada. Het zijn dan ook meer de extra"s die deze motorfiets net dat aparte moeten geven.

Het klassiek gelijnde uitlaatsysteem, de vorm van het zitje en de manier waarop het lijnenspel van de topkuip overgaat in de vorm van de tank. De traditioneel gespaakte velgen, de contradictie van een moderne Ohlins UPSD voorvork in een klassiek ogend geheel, de Ohlins achtershock en de Limited Edition vermelding op de steun van de topkuip. Heb oog voor detail en je wordt verrast door raffinement en uitgekiende details de de Smart tot iets bijzonders weten te maken.

made in Japan?

Maar kijk vervolgens verder en ontdek dan toch enkele zaken die niet zo zeer beter dan wel mooier hadden gekund. Buiten het te vergeven feit dat er in de gespaakte velgen (Italiaans fabrikaat spaakvelgen zijn er anno vandaag niet meer) een stempel te vinden is met de vermelding 'made in Japan' vielen ons er andere kleinigheidjes op. De remtangen aan de voorzijde bijvoorbeeld. Brembo"s weliswaar maar wel low-budget Brembo"s.

Dezelfde exemplaren die ook terug te vinden zijn op de instapmodellen van de Ducati Monster en Multistrada. Foei! Als je dan toch een dergelijke exclusieve en bovendien gelimiteerde motorfiets neerzet monteer dan op zijn minst een setje goed ogende Brembo Goldlines. Het oog wil ook wat tenslotte, zeker wanneer het betreffende oog toebehoort aan een Paul Smart bezitter.

Paul_Smart_Replica_3_6.jpg

 Paul_Smart_Replica_3_7.jpgspijkers op laag water
Maar er is meer, voor sommigen ook kleinigheden weliswaar en wellicht het vermelden niet eens waard maar toch. Het verchroomde koppelingsdeksel oogt goedkoop, een mooi mat aluminium exemplaar was een betere keuze geweest. En als je dan toch kwalitatief zeer hoogwaardige Ohlins componenten qua vering monteert, kies dan ook een fraaie stuurdemper van dezelfde makelij in plaats van het standaard exemplaarspijkers waar nu voor is gekozen. Wellicht spijkers op laag water, maar naar onze mening wel gerechtvaardigdeals het een kleine 17.000 Euro kostende in Italie fabriceerde motorfiets betreft die ook nog eens in een gelimiteerde uitvoering op de markt wordt gezet.

Hoe dan ook, Ducati heeft met deze telg uit de sports-classics familie een bijzonder mooie motorfiets gebouwd. Over het uiterlijk niets te klagen, over de kwaliteit van de gebruikte componenten - los van de eerdere opmerkingen - evenmin. Pierre Terblanche, de ontwerper van de Ducati Paul Smart houdt het erop dat de Smart in zijn optiek niet zozeer een replica is van de beroemde jaren 70 ducati"s. Volgens hem is de Smart een opzichzelfstaande moderne sportmotorfiets die zijn styling ontleent aan zijn illustere voorgangers.

De intentie was om een motorfiets te assembleren die eruitziet en voelt als vroeger maar die tegelijkertijd een moderne sportmotorfiets is, geassembleerd uit de beste componenten die er vandaag de dag beschikbaar zijn.

Paul_Smart_Replica_3_8.jpg

Mooie woorden meneer Terblanche...
We gaan rijden...