Zoeken

Introductie: Suzuki Intruder M1800R

Introductie: Suzuki Intruder M1800R

26 april 2006
Inhoudsopgave
Introductie: Suzuki Intruder M1800R
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7

Muscle...

Ed Smits: Robert-Jan jij wilde toch die Intruder testen? Ga je koffers maar pakken want het is een beetje verder dan je dacht... FuerteVentura!

Het begon allemaal met een demomodel dat we "gespot" hadden bij Suzuki Nederland, een zilveren Intruder M1800R. Gert-Jan, de technische man van Suzuki, stond er bij te kijken en samen met hem hebben we staan kwijlen. Ja, we schamen ons niet. Wij, de sportieve motorrijders, hebben staan kwijlen bij een cruiser (of is het dat wel). Nu had dat voor ondergetekende nog een persoonlijk tintje: vrienden hadden het al eens gezegd toen ik, door een samenwerkingsverband van een dief en een vriendelijke vriend, drie maanden op een Draggstar rondtufte: waarom wil jij een supersport? Hier lijk je ook heel veel lol op te hebben. Vanaf toen heb ik geaccepteerd dat je een motor kunt waarderen om zijn karakter en purpose.

Ook Motorfreaks heeft daarbij geholpen; door op de meest uiteenlopende motoren neergekwakt te worden door onze hoofdredacteur. Maar goed, we hadden het over die ene zilveren Intruder eind vorig jaar. Vloeiend machtig en groot en ik besloot op dat moment dat dat mijn testmotor zou worden, iedereen handen af: hij is van mij.

Amerikaan-san
Suzuki heeft het goed aangepakt, volgens de verhalen hebben ze een stel Japanners naar Amerika gestuurd om te onderzoeken wat er nou op een cruiser moet zitten. Nu zien we dat al helemaal voor ons: van die kleine mannetjes in pak die tijdens Daytona Bike week een café binnenstappen vol naakte vrouwen op het podium die nat gegooid worden met bier, met lompe boerende mannen (die door de week manager zijn) om zeer netjes met veel gebuig te vragen wat Amerikaan-san nou wil op een cruiser. Om die antwoorden is de M1800R gebouwd, aan het einde van de reis waren de eerste schetsen en ideeen al klaar.

One name, two missions

In 2005 besloot Suzuki om heel hun cruiser range dezelfde naam te geven:

Intruder

Een naam die succesvol was in hun cruiser range en binnen deze range maken ze een onderscheid tussen een C (classic) serie gebaseerd op de succesvole klassieke styling van de "oude" Intruder en een M (Muscle) serie voor de rauwe power cruisers. En in die nieuwe "M" lijn lanceren ze het nieuwe vlaggenschip de M1800R Intruder. Belangrijkste voor de M1800R was dus de Muscle, de motor moet simpelweg als eerste weg zijn bij het verkeerslicht.

GSX-R
Waarom het wiel opnieuw uitvinden als je de technologie al in huis hebt? Ze hebben voor een groot deel gekeken naar de supersport wereld en het beste daaruit gepakt wat ook maar een beetje gebruikt kon worden op een 315 kilo cruiser (zoals bovenliggende nokkenassen). De boerende mannen wilde Newton meter en veel, de Intruder M1800R heeft er 160 en deze schieten in bij 6200 toeren - nou kan de Intruder tot 7500 toeren en dat is veel voor een cruiser - je hebt dus meer als zat ruimte om ff lekker door te trekken zeg maar. Pk"s zijn tegen zo"n berg koppel niet belangrijk meer maar voor de goede orde hij heeft er 125 die bij datzelfde toerental in springen.

Tekst: Robert-Jan Dijkman Beeld: Wout Meppelink & Tom Haanstra
Met dank aan: REV"IT! voor de snelle service.