Test: Suzuki Bandit 650S
Windvlagen
Inhoudsopgave |
---|
Test: Suzuki Bandit 650S |
Droog in het zuiden |
Windvlagen |
Kans op sneeuw |
Conclusie |
Nakaarten |
Technische gegevens |
Storm tot stormachtig windkracht acht, later op de dag regen.
Twee banditos ? |
Uiterlijk heeft El Bandito ook de nodige veranderingen ondergaan, toch herken je hem meteen als Bandit. Het kuipje, de kont, de zijkant -allemaal anders, maar net even mooier. Dit laatste is natuurlijk persoonlijk, mijn mening, en dus meteen totaal onbelangrijk! Goed, Verder met de feiten.
Anders
De achterzijde van de motor brengt de grootste verandering teweeg. Smaller, kleiner slanker, een paar woorden uit de Nederlandse taal, maar geen van allen zijn ze echt "spot on", want heel eerlijk, het is gewoon anders, punt. Het zadel is een verhaal apart, niet meer gemaakt uit een stuk maar opgesplitst in twee aparte delen, dit alles om het voorste deel verstelbaar in hoogte te maken. Hoe kunnen we dit voorste zitgedeelte nu verstellen? Eigenlijk heel simpel, maar wel degelijk even werk. Twee rubberen doppen onder het voorste deel omdraaien zorgt voor een verandering van steun op het frame. Een beugel die de achterzijde verbindt met de voorzijde maak je even los, pas je even aan en zet je even terug, klinkt simpel en viola: 20mm hoger, het verschil tussen hak en teen dus! Rare is alleen: met mijn 1 meter 90 zit ik in "lage" stand probleemloos. Hoger uiteraard ook. Lager zetten van het zadel als standaard zou ik kunnen begrijpen in verband met mensen kleiner dan ik, hoger niet helemaal. Het zadel is niet van (kunst)leer maar heeft een lekker stroef oppervlak. Geen op en neer schuiven van de textiele broek dus. Het zadel zit ook lekker maar neigt bij een langere rit een klein beetje tot doorzitten, dit komt echter alleen naar voren op de hele lange ritten en hierbij is de zithouding ook schuldig. De zithouding is echter door de zadelhoogte aan te passen maar dat is niet alles, ook het stuur kan hoger gezet worden om meer rechtop te komen, simpele verplaatsing van plaatjes voldoet de truc, de zithouding is dan veranderd en de zadelpijn dus (hopelijk) verleden tijd.
Beschermd De tophalf van de Bandit 650S is in vergelijking met het oude model iets slanker afgewerkt. De koplamp is de hoofdreden van deze verandering; voorheen waren het twee met elkaar verbonden units, die zijn vervangen door een iets hogere maar smallere enkele unit. Het zwarte plastic is niet meer: de volledige neus is in één kleur gespoten. Laten we wel wezen: plastic is passe. En juist plastic wordt echter wel gebruikt om het chroom van tellers en zijkapjes te vervangen? Simpel antwoord: chroom is dus nog meer passe...
Tellertjes Waar vroeger twee analoge klokken de info over snelheid en toerental verstrekten nemen nu een analoge klok voor de toeren en een elektronische display voor de snelheidsaanduiding deze taak voor hun rekening. Reuzecijfers voor de snelheid, twee dagtellers, een benzinemeter en een klok. Duidelijk, dat wel... alleen het komt een beetje neergekwakt over. Neergekwakt in de zin van: alstublieft, hier is het, doen we niks mee, middenin het ronde huis. Beetje nagedachte-idee, en een beetje jammer.
Benzine
De tank is 3 cm verkort om de zithouding te verbeteren, de inhoud van 20 liter is echter aangehouden. In de praktijk betekent dit een meer relaxte zithouding, doordat je iets verder voorop de fiets zit. Hierdoor verbetert de feeling en is er meer feedback van de motorfiets.
Multi-fiets
De Bandit heeft overal haakjes. Haakjes zijn om je bagage aan te hangen werd mij verteld en verdomd, het werkt. De motor is zoals we van Suzuki gewend zijn praktijkgericht: geen enkele keer hoef je de lak te beschadigen met het vinden van bevestigingspunten en het stroeve zadel helpt tevens extra mee om de bagage netjes op zijn plaats te houden. Oh ja: bij het vastsnoeren van je bagage kan je de motor natuurlijk op zijn middenbok zetten. Wel zo makkelijk.