Zoeken

Test: Suzuki Bandit 650S

Conclusie

26 januari 2005
Inhoudsopgave
Test: Suzuki Bandit 650S
Droog in het zuiden
Windvlagen
Kans op sneeuw
Conclusie
Nakaarten
Technische gegevens

Suzuki Bandit650 

Allemansvriend
De Suzuki 650 Bandit blinkt nergens in uit. Blok is oke, remmen zijn oke, wegligging is oke, gebruiksvriendelijkheid, alles is voormekaar. Geen enkele tien, maar allemaal dikke zeven-en-een-halven. Aan de andere kant: dat betekent ook dat de Bandit nergens lager scoort, en daar is 't Suzuki juist om te doen. Wil je een fiets maken waar zo goed als iedereen op rijden kan, zul je "m echt goed hufterproof moeten maken.

Allround

Suzuki Bandit650
Suzuki Bandit650

En dat betekent dus wel een vlot stuurgedrag, maar niet messcherp. Wel goede remmen, maar geen betonnen muur. De wegligging is in dezelfde lijn lekker en comfortabel maar extreme feedback hoef je dus ook weer niet te verwachten. Geeft allemaal niks, want de motor straalt dat ook uit. Een beetje "kogelvrij" idee. Vandaar waarschijnlijk ook dat Suzuki voor dat kleine beetje extra cilinderinhoud is gegaan, want ook voor dubbele bemanning en zelfs eventuele bagage is nu een zwaardere fiets nergens meer voor nodig.

Bulletproof Dat kogelvrije idee uit zich ook bij iets gematigder gebruik. Nooit krijg je het idee dat het blok er te zwaar aan trekken moet. Sterker nog: een keertje uitproberen toonde aan dat zelfs in zes de motor af te remmen is tot een bizar lage 1000 toeren, waarna gas open niets dan een gelijkmatige acceleratie betekent. Niks bokken of tegenstribbelen, gewoon almaar harder, indien gewenst tot dik over de 200. Werkelijk bizar.

Boring or not
Is de Bandit daarmee ook saai? Zeker niet. Een welwillend baldadig rijder zal gauw merken dat de Bandiet zijn streken nog niet verleerd is. Integendeel zelfs, dankzij die extra cc"tjes is het blok sterk genoeg om de fiets bijna alleen op vermogen in wheelie te trekken. De remmen zijn, alhoewel goed gedoseerd, ruimschoots tegen hun taak opgewassen en indien gewenst is ook een meterslange stoppie geen enkel probleem. Behalve misschien dat hij iets naar links trekt dankzij de uitlaat, maar dat valt uiteraard op te lossen. Naar mijn idee zijn remmen als deze zelfs makkelijker in gebruik, juist dankzij hun doseerbaarheid. Inderdaad hufterproof.

Minpuntjes of niet
Dus...helemaal geen minpuntjes? Ligt er maar net aan waar je van houdt. Het blok loopt zoals te verwachten weer "typisch Suzuki", met dus het even typerende vibratietje. Kan het moeilijk anders beschrijven, maar rij een keer Suzuki en je weet wat we bedoelen. Er zit gewoon een "gevoel" in het blok waar je van houdt of niet. Je zou er mee kunnen leven, maar het valt wel op. Tja.. zoals gezegd: het is maar waar je een punt van maakt.

  • Hufterproof, uitstraling, koppel
  • bar weinig eigenlijk, of het moet het weer en het verbruik zijn