Test: Suzuki Bandit 650S
Droog in het zuiden
Inhoudsopgave |
---|
Test: Suzuki Bandit 650S |
Droog in het zuiden |
Windvlagen |
Kans op sneeuw |
Conclusie |
Nakaarten |
Technische gegevens |
In het Noorden kans op regen en later droog, in het zuiden droog met een temperatuur van 6 graden.
Oud beestje vernieuwd
De Bandit draait al een hele tijd mee in het programma van Suzuki. Logisch, de Bandit bleek een commercieel schot in de roos. Een motor die eigenlijk alles wat nodig is te bieden heeft. Een motor om te gebruiken als vervoermiddel te allen tijde, weer of wind moet geen verschil maken. Daarom was de tijd om te testen uitgerekend nu ideaal: het weer was zo wisselvalig als een ongestelde travestiet. Reed ik de ene dag nog door de sneeuw, de volgende dag was het droog en niet eens zo heel erg koud. De motor vond het allemaal best; rustig snorde de 656cc carburateur- fiets door, alsof er geen vuiltje aan de lucht was.
SCEM
Wat is er nou precies veranderd aan de Bandit? Het belangrijkste verschil zit "m in het motorblok: de boring ging van 62,6 naar 65,5mm, waardoor de cilinderinhoud met 57cc toenam naar nu 656cc. En daar was men bij Nimag behoorlijk secuur in. Néé, geen zesenhalf, een zesvijfzes! De cilinders zijn voorzien van een speciale coating waar ook een speciale naam voor is verzonnen: S.C.E.M., ofwel Suzuki Composite Electrochemical Material. Suzuki claimt dat dankzij deze coating er minder frictie en er een betere warmtegeleiding is. Hierdoor zullen de cilinders minder snel onrond worden, hetgeen weer goed is voor de levensduur en onderhoud van de motor.
Kleptiming
Het vermogen van de Bandit is ongewijzigd ten opzichte van zijn voorganger. Wel nam door de verhoogde cilinderinhoud en aangepaste kleptiming het koppel licht toe naar nu 59Nm. Maximaal vermogen en koppel zijn door de gegroeide cilinderinhoud dan ook bij lagere toeren beschikbaar: al vanaf 7800 toeren. Goed merkbaar is de vloeiende vermogensafgifte. Ter illustratie: we konden de motor (met duopassagier) afknijpen tot duizend toeren in zes. Gas erop en zonder zich te verslikken ging de motor er vandoor.
Rijwielgedeelte
Qua geometrie zijn de verschillen met het oude model minimaal. Het gewicht nam licht af naar nu 204kg, de balhoofdshoek nam licht toe naar nu 26º en de naloop nam weer licht af naar nu 108mm. De voorvering is nu ook instelbaar voor wat de veervoorspanning betreft, de monoshock achter bleef ongewijzigd. Voor wat betreft de remmen van deze Bandit deed men een beroep op de reeds beproefde rempartij van de SV650, de V-Twin tegenhanger van deze Bandit. Twee 290mm zwevende schijven in combinatie met Tokico tweezuiger remklauwen zorgen voor de voorpartij, terwijl de achterzijde verzorgd wordt door Nissin met de oude vertrouwde schijf van 240mm.
Oud en Nieuw |