Zoeken

Test: Supermotard vergelijkingstest

Husqarna SM610

22 december 2005
Inhoudsopgave
Test: Supermotard vergelijkingstest
Japanse brigade
Europese atleten
Honda FMX650
Husqarna SM610
KTM 640 LC4
Suzuki DR-Z400SM
Yamaha XT-660X
Vette éénpitters
Beoordeling
Big City
Where the streets have no name
Conclusie
Technische gegevens

Husqvarna SM610

De Husqvarna SM610 werd als laatste van dit cinquit geïntroduceerd. En daar waar de geel/blauwen de afgelopen jaren het juist in extremen hadden gezocht, was bij de ontwikkeling van de SM610 het roer rigoureus oHusqvarna SM610Kijk mama, met een voetjemgegooid. Men wilde met de SM610 duidelijk een veel breder publiek trekken en daar zijn ze ons insziens dan ook goed in geslaagd. Je moet de motor dan ook eerder zien als een allround Supermotard dan een hardcore Supermotard. Daarvoor hoefde de Italianen trouwens slechts weinig consessies te doen ten opzichte van het oorsprongelijke concept.

Husqvarna SM610

Het meest in het oog springende verschil ten opzichte van andere Husqvarna Supermotards is toch wel.... het contactslot. Weliswaar krakkemikkig maar toch, de motor heeft een contactslot. En dat op zich is al een pluspunt te noemen. Nu nog een degelijk (als het kan met chipkey) startonderbreking en we zijn helemaal tevreden. Maar dat was slechts het begin, ook motorisch werd de motor ten opzichte van de SM570R - die hetzelfde motorblok bevat - flink aangepast. Of beter gezegd: teruggetuned. Geen agressieve gasrespons, geen ontembare paardenkrachten maar een "rustige" en gedoseerde vermogensafgifte. En dus meer toegespitst voor op straat. Hetzelfde geldt trouwens ook voor het rijwielgedeelte. Het frame op zich is niets mis mee, enkel de vering is beduidend soepeler en meer op comfort - en dus de alledaagse praktijk - gericht. Net als bijvoorbeeld de langere eindoverbrenging, wat de topsnelheid van de fiets weer ten goede kwam. Bij een hardcore fiets niet belangrijk, bij een allrounder des te meer. HHusqvarna SM610et verschil tussen weg van de snelweg of vlot mee kunnen komen.

Lingens Blond
En dat is toch wel zo belangrijk. Wil je namelijk een zo groot mogelijke doelgroep aanspreken, dan zul je van alle markten thuis moeten zijn. En dat is kort gezegd de Husqvarna SM610. Niet de meest extreme maar wel de fijnste Supermotard van dit gezelschap. Het strakke, coole uiterlijk in combinatie met het prima rijwielgedeelte en dito motorblok maakt dat je al heel snel als Hooligan door het leven kunt gaan. Zonder daarbij een gevaar voor jezelf en anderen te zijn en dat heeft de motor aan zijn "Lingens Blond" gehalte te danken. Zeker op de openbare weg is de SM610 een ontzettend prettige motor om mee te rijden. Husqvarna SM610

Supersound
Een ding wat we absoluut onder de aandacht willen brengen is het geluid wat deze SM610 ten toon spreidt. We moesten voor de zekerheid even dubbelchecken maar het was inderdaad waar. De Husky was uitgevoerd met een standaard uitlaat. Heh? Standaard?! Nou, als we ze zo allemaal "standaard" mee zouden krijgen, yes please. Wat een ongelofelijk vette sound komt er uit deze aluminium einddemper. Wie zegt er nou nog dat dankzij geluids- en emissie-eisen ééncilinders op sterven na dood zijn? Wij in ieder geval niet. Oh ja, over de standaard gesproken. Daar zouden ze wel wat aan mogen doen, want vanaf de motor even vlug de standaard uitklappen is er niet bij. Tenminste, het over zijn dode punt trekken is nogal tricky. Het overkwam ons dan ook drie keer (en drie keer is scheepsrecht zullen we maar zeggen) dat we dachten de motor op de zijstandaard te hebben staan om vervolgens met motor en al vrolijk om te vallen.

Husqvarna SM610

Klik hier om te lezen wat Stefan Meijer eerder over deze fiets wist te melden.

  • uitstraling, geluid, souplesse motorblok
  • prijs, zijstandaard, contactslot / stuurslot