Test: Supermotard vergelijkingstest
Honda FMX650
De Honda FMX650 werd afgelopen jaar tijdens de Internationale beurs in Milaan gepresenteerd en was Honda"s antwoord op de steeds populairder wordende kleine ééncilinders. D
aar waar de Europeanen het vooral in extremen zoeken, was het bij Honda juist gebruiksvriendelijkheid wat voorop stond bij de ontwikkeling van de FMX. Sterker nog, voorafgaand aan de ontwikkeling van deFMX had men bij Honda zijn huiswerk goed gedaan en diverse jongeren gevraagd wat zij belangrijk vinden in een motor. De uitkomst van dat onderzoek werd linea recta doorgespeeld aan de ontwikkelingsafdeling en het resultaat van dit alles is dus deze FMX650.Basis van de fiets is het alom bekende en oerdegelijke motorblok wat we al kennen van (onder andere) de SLR en de Dominator. Een motorblok dat in de loop der jaren heeft bewezen oer- en oerdegelijk te zijn. Het luchtgekoelde motorblok werd daarbij onderhanden genomen om te voldoen aan de Euro2 emissienorm. En daar zit "m ook meteen de kneep bij deze fiets. Van alle vijf de motoren is de FMX bij verve de meest tamme. En dat merk je. Daar waar je met de andere fietsen nog lekker met het gas kunt spelen, kent de FMX eigenlijk maar één stand, en dat is volgas. Alles daar beneden resulteert in afhaken ten opzichte van de rest. Tenminste, zolang je standje sportief aan het rijden bent, zoals wij deden op het voormalige MOP complex. Daar staat dan ook weer tegenover dat van alle vijf de motoren deze FMX het meest "hufterproof" is. Fun was hét kernwoord bij de ontwikkeling van deze FMX en daar zijn ze bij Honda dan toch goed in geslaagd. Door juist veel aandacht te besteden aan balans en minder aan vermogen is de FMX een fiets waar iedereen mee overweg kan. Sterker, juist het ontbreken van vermogen maakt dat je te allen tijde flink kunt gummen, waarbij de fiets je never nooit zal verrassen. De Pirelli banden genereren daarbij zoveel grip (eigenlijk te veel) dat het zelfs onze SM-specialist niet lukte om de fiets aan het driften te krijgen.
Alleen op stap
Ga je met deze FMX alleen op stap, dan blijken zaken ineens heel anders te liggen. Je hebt namelijk geen referentie cq. vergelijk en dus komt het aan op de pure rijsensatie die je op dat moment ervaart. En dan merk je ineens niets van dat gebrek aan vermogen, dan spelen juist zaken als rijgemak en handelbaarheid een grote rol. En daar blijkt deze FMX dan weer in uit te blinken. Zo was mijn eerste kennismaking er dan ook meteen eentje van "standje volgas", ofwel met maximum snelheid even vlug de Lekdijk bij Nieuwegein afrossen. Met een vette grijns van oor tot oor, daarbij een XT-X achter me latend die het allemaal oogluikend moest toezien. Ook dat is dan weer typisch Honda. Opstappen en wegwezen.
Al eerder mochten we de FMX650 aan de tand voelen. Dit is wat Vincent Burger er toen over te melden had.
- zithouding, rijwielgedeelte
- vermogen