Test: Supermotard vergelijkingstest
Beoordeling
22 december 2005
Beoordeling: |
max |
FMX |
SM610 |
640 LC4 |
DR-Z |
XT-X |
Sportief rijden |
|
|
|
|
|
|
topsnelheid |
10 |
5 |
9 |
9 |
8 |
10 |
acceleratie |
20 |
10 |
17 |
19 |
19 |
10 |
gewicht |
20 |
14 |
17 |
17 |
19 |
10 |
vermogen |
20 |
8 |
16 |
20 |
16 |
14 |
gasrespons |
20 |
10 |
16 |
20 |
18 |
10 |
versnellingsbak |
20 |
16 |
17 |
18 |
19 |
13 |
Koppeling |
10 |
8 |
7 |
9 |
9 |
6 |
zitpositie |
20 |
16 |
18 |
18 |
17 |
14 |
handling |
20 |
16 |
18 |
19 |
18 |
15 |
rechtuit stabiliteit |
20 |
18 |
18 |
10 |
17 |
18 |
bochten stabiliteit |
20 |
19 |
17 |
19 |
18 |
17 |
stuurprecisie |
20 |
16 |
17 |
18 |
17 |
16 |
vering |
20 |
15 |
14 |
19 |
18 |
16 |
grondspeling |
20 |
12 |
18 |
19 |
17 |
14 |
remwerking voor |
20 |
15 |
17 |
19 |
17 |
16 |
remwerking achter |
20 |
14 |
15 |
15 |
15 |
15 |
remdosering |
20 |
17 |
17 |
19 |
14 |
16 |
Subtotaal |
320 |
229 |
268 |
287 |
278 |
230 |
Alledaags gebruik |
|
|
|
|
|
|
koppel rijden |
20 |
17 |
17 |
14 |
8 |
16 |
motorloop |
20 |
16 |
16 |
15 |
18 |
18 |
geluid |
10 |
5 |
10 |
9 |
8 |
7 |
spiegels |
10 |
6 |
7 |
8 |
7 |
7 |
cockpit display |
10 |
4 |
9 |
7 |
9 |
6 |
afwerking algeheel |
20 |
17 |
17 |
19 |
17 |
19 |
bagage |
10 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
ergonomie |
20 |
18 |
18 |
14 |
15 |
15 |
rijcomfort toeren |
20 |
18 |
18 |
10 |
15 |
15 |
rijcomfort stad |
20 |
18 |
17 |
10 |
16 |
16 |
windbescherming |
10 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
verbruik |
20 |
14 |
13 |
17 |
15 |
15 |
actieradius |
10 |
5 |
8 |
5 |
5 |
10 |
prijs |
20 |
12 |
14 |
15 |
18 |
14 |
Subtotaal |
220 |
160 |
174 |
153 |
161 |
168 |
Totaal |
540 |
389 |
442 |
440 |
439 |
398 |
Eindoordeel |
|
5 |
1 |
2 |
3 |
4 |
De mening van: Maikel van der Zanden ONK Supermoto coureur Of ik ook nog iets zinnigs te melden had na afloop van deze vergelijkingstest. Ik moet zeggen dat ik niet had verwacht dat straatfietsen zo dicht bij het concept van een "echte" Supermotard zouden staan. Maar goed, eens kijken of ik ook nog iets zinnigs over alle vijf de motoren te melden heb.
KTM 640LC4: Een echte superstoere en complete Supermotard. Hiermee wil ik als eerste rijden dacht ik vooraf. Dit is mijn smaak van stijl. Niet alleen ziet de motor er qua uiterlijk vet mooi uit, daarnaast is ie ook nog eens voorzien van de juiste ingrediënten. Ingrediënten die daarbij goed op elkaar zijn afgestemd wat de motor een perfecte balans geeft. De motor laat zich in echte Supermoto stijl over de baan sturen, en laat daarmee duidelijk zijn afkomst zien. Niet vreemd dat ik het liefst op deze motor terug te vinden was. In alle opzichten was deze fiets op het "circuit" waar we ons mochten vermaken superieur ten opzichte van de rest. En dat met een maagdelijke kilometerstand van slechts 35 km.
Husqvarna SM610: Ondanks dat de motor niet helemaal mijn stijl is, had ik op voorhand hoge verwachtingen van deze fiets. Verwachtingen die hij op het circuit helemaal niet waar kon maken. En dat was voor mij wel een teleurstelling: ik had ook hier een hardcore Supermotard verwacht, maar Husqvarna is met deze SM610 duidelijk een andere weg ingeslagen. Minder extreem en dus meer voor op straat. En ze kunnen het doen bij Husqvarna, ze hebben per slot van rekening ook nog een SM510 voor de hardcore supermotard fans zoals ik. Het was met name de slappe vering die mij enorm tegenviel. Het rijwielgedeelte is verder dik voor mekaar. Ook het motorblok had van mij krachtiger gemogen.
Suzuki DR-Z400SM: Absoluut de verrassing van deze test. Mijn eerste indruk vertelde me een stoere fiets te zien die waarschijnlijk te weinig vermogen zou hebben, maar dat viel in de praktijk helemaal niet tegen. Net als de KTM vond ik ook deze DR-Z een echte Supermotard stijl hebben. De motor beschikt dan ook over een goed (boven verwachting) rijwielgedeelte. De vering was net als de Husqvarna aan de slappe kant, maar gemiddeld toch wel goed, en de remmen lagen nét onder het niveau van de Husky en de KTM maar waren alsnog ruim voldoende. Als enige van de Japanners was deze Soes dan ook in staat op om het circuit de "grote" jongens bij te houden.
Honda FMX650: Met de FMX is Honda er toch weer in geslaagd een motor met een eigenwijs uiterlijk neer te zetten. Persoonlijk vond ik "m niet echt een Supermotard uitstraling hebben, maar meer een gebruiksvriendelijke fiets. Wat de Honda in de praktijk ook duidelijk is. Typisch Honda. Het dashboard vond ik een beetje een té hoog MT5 gehalte hebben, net als het motorblok dat het jammerlijk genoeg aan vermogen ontbreekt. Als ze hier nou een frisse eenpitter in zouden planten zoals bijvoorbeeld mijn CRF450 racer, dat zou al een wereld van verschil maken. Ondanks dat het een slome trage bak was, stuurde hij wel snel door de bochten. Het rijwielgedeelte is dan ook prima in orde en de motor is verder voorzien van prima straatvering.
Yamaha XT-660X: Toen ik de motor voor het eerst zag dacht ik: wat een grote plompe motor. Mooie lijnen (zeker de dubbele hoge uitlaten), erg mooie wielen en remmen, maar erg groot en plomp. Toch blijkt de motor nog helemaal niet verkeerd te sturen, net als de Honda gaat het ook allemaal prima aan boord van deze Yamaha. Maar (ook net als de Honda) is ook dit blok erg traag en is de motor verre van spannend te noemen. De versnellingsbak vond ik duidelijk de mindere van de vijf, maar verder is het blok op zich prima in orde. |