Zoeken

Test: Supermotard vergelijkingstest

Beoordeling

22 december 2005
Inhoudsopgave
Test: Supermotard vergelijkingstest
Japanse brigade
Europese atleten
Honda FMX650
Husqarna SM610
KTM 640 LC4
Suzuki DR-Z400SM
Yamaha XT-660X
Vette éénpitters
Beoordeling
Big City
Where the streets have no name
Conclusie
Technische gegevens

Supermotards superfun 

 Beoordeling:  
  max  
  FMX  
  SM610  
  640 LC4  
  DR-Z  
  XT-X 
 Sportief rijden                          
 topsnelheid     10     5     9     9     8     10 
 acceleratie     20     10     17     19     19     10 
 gewicht     20     14     17     17     19     10 
 vermogen     20     8     16     20     16     14 
 gasrespons     20     10     16     20     18     10 
 versnellingsbak    20     16     17     18     19     13 
 Koppeling    10     8     7     9     9     6 
 zitpositie     20     16     18     18     17     14 
 handling     20     16     18     19     18     15 
 rechtuit stabiliteit     20     18     18     10     17     18 
 bochten stabiliteit     20     19     17     19     18     17 
 stuurprecisie     20     16     17     18     17     16 
 vering     20     15     14     19     18     16 
 grondspeling     20     12     18     19     17     14 
 remwerking voor     20     15     17     19     17     16 
 remwerking achter     20     14     15     15     15     15 
 remdosering     20     17     17     19     14     16 
 Subtotaal     320     229     268     287     278     230 
 Alledaags gebruik                          
 koppel rijden     20     17     17     14     8     16 
 motorloop     20     16     16     15     18     18 
 geluid     10     5     10     9     8     7 
 spiegels     10     6     7     8     7     7 
 cockpit display     10     4     9     7     9     6 
 afwerking algeheel     20     17     17     19     17     19 
 bagage     10     5     5     5     5     5 
 ergonomie     20     18     18     14     15     15 
 rijcomfort toeren     20     18     18     10     15     15 
 rijcomfort stad     20     18     17     10     16     16 
 windbescherming     10     5     5     5     5     5 
 verbruik     20     14     13     17     15     15 
 actieradius     10     5     8     5     5     10 
 prijs     20     12     14     15     18     14 
 Subtotaal     220     160     174     153     161     168 
 Totaal     540     389     442     440     439     398 
 Eindoordeel         5     1     2     3     4 

 

Maikel van der ZandenDe mening van: Maikel van der Zanden ONK Supermoto coureur
Of ik ook nog iets zinnigs te melden had na afloop van deze vergelijkingstest. Ik moet zeggen dat ik niet had verwacht dat straatfietsen zo dicht bij het concept van een "echte" Supermotard zouden staan. Maar goed, eens kijken of ik ook nog iets zinnigs over alle vijf de motoren te melden heb.

KTM 640LC4:
Een echte superstoere en complete Supermotard. Hiermee wil ik als eerste rijden dacht ik vooraf. Dit is mijn smaak van stijl. Niet alleen ziet de motor er qua uiterlijk vet mooi uit, daarnaast is ie ook nog eens voorzien van de juiste ingrediënten. Ingrediënten die daarbij goed op elkaar zijn afgestemd wat de motor een perfecte balans geeft. De motor laat zich in echte Supermoto stijl over de baan sturen, en laat daarmee duidelijk zijn afkomst zien. Niet vreemd dat ik het liefst op deze motor terug te vinden was. In alle opzichten was deze fiets op het "circuit" waar we ons mochten vermaken superieur ten opzichte van de rest. En dat met een maagdelijke kilometerstand van slechts 35 km.

Husqvarna SM610:
Ondanks dat de motor niet helemaal mijn stijl is, had ik op voorhand hoge verwachtingen van deze fiets. Verwachtingen die hij op het circuit helemaal niet waar kon maken. En dat was voor mij wel een teleurstelling: ik had ook hier een hardcore Supermotard verwacht, maar Husqvarna is met deze SM610 duidelijk een andere weg ingeslagen. Minder extreem en dus meer voor op straat. En ze kunnen het doen bij Husqvarna, ze hebben per slot van rekening ook nog een SM510 voor de hardcore supermotard fans zoals ik. Het was met name de slappe vering die mij enorm tegenviel. Het rijwielgedeelte is verder dik voor mekaar. Ook het motorblok had van mij krachtiger gemogen.

Suzuki DR-Z400SM:
Absoluut de verrassing van deze test. Mijn eerste indruk vertelde me een stoere fiets te zien die waarschijnlijk te weinig vermogen zou hebben, maar dat viel in de praktijk helemaal niet tegen. Net als de KTM vond ik ook deze DR-Z een echte Supermotard stijl hebben. De motor beschikt dan ook over een goed (boven verwachting) rijwielgedeelte. De vering was net als de Husqvarna aan de slappe kant, maar gemiddeld toch wel goed, en de remmen lagen nét onder het niveau van de Husky en de KTM maar waren alsnog ruim voldoende. Als enige van de Japanners was deze Soes dan ook in staat op om het circuit de "grote" jongens bij te houden.

Honda FMX650:
Met de FMX is Honda er toch weer in geslaagd een motor met een eigenwijs uiterlijk neer te zetten. Persoonlijk vond ik "m niet echt een Supermotard uitstraling hebben, maar meer een gebruiksvriendelijke fiets. Wat de Honda in de praktijk ook duidelijk is. Typisch Honda. Het dashboard vond ik een beetje een té hoog MT5 gehalte hebben, net als het motorblok dat het jammerlijk genoeg aan vermogen ontbreekt. Als ze hier nou een frisse eenpitter in zouden planten zoals bijvoorbeeld mijn CRF450 racer, dat zou al een wereld van verschil maken. Ondanks dat het een slome trage bak was, stuurde hij wel snel door de bochten. Het rijwielgedeelte is dan ook prima in orde en de motor is verder voorzien van prima straatvering.

Yamaha XT-660X:
Toen ik de motor voor het eerst zag dacht ik: wat een grote plompe motor. Mooie lijnen (zeker de dubbele hoge uitlaten), erg mooie wielen en remmen, maar erg groot en plomp. Toch blijkt de motor nog helemaal niet verkeerd te sturen, net als de Honda gaat het ook allemaal prima aan boord van deze Yamaha. Maar (ook net als de Honda) is ook dit blok erg traag en is de motor verre van spannend te noemen. De versnellingsbak vond ik duidelijk de mindere van de vijf, maar verder is het blok op zich prima in orde.