Zoeken

Test: Kawasaki ZX-6R

Pagina 2

11 mei 2005
Inhoudsopgave
Test: Kawasaki ZX-6R
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Team Mean Green

Groot was dan ook mijn teleurstelling toen wij de ZX-6R gingen ophalen. In plaats van een mean green exemplaar had men ons namelijk een testmotor toegewezen in de kleur....grauw grijs. Onvoorstelbaar hoeveel effect een kleur op een motor kan hebben. Maar goed, smaken

verschillen en er zullen vast en zeker mensen zijn die juist dit soort onopvallende kleuren mooi vinden. Daarbij maakt het voor de rijeigenschappen van de motor natuurlijk geen bal uit in welke kleur het plastic is gespoten. Toch?

Aërodynamica

Als we even stilstaan bij de technische vernieuwingen die deze ZX-6R heeft ondergaan, dan is het meest in het oog springende detail de uitlaat. Daar waar zijn grote broer een prachtig ovalen demper aan de zijkant heeft hangen, is men bij deze supersport trendvolgend geweest door de demper à la CBR600RR in het kontje te verwerken. En dat was op zijn zachtst gezegd toch wel even wennen. Als reden voor deze metamorfose geeft Kawasaki trouwens aërodynamica aan. Vorm, styling en positionering van het kuipwerk werd dusdanig aangepast om een zo laag mogelijke Cw-waarde te realiseren. Des te lager de luchtweerstand, des te meer effectief vermogen de motor heeft. Niet alleen moet het comfortabeler zijn voor de rijder zelf, daarnaast scheelt goede aërodynamica een pk-tje of 10 bij tempo 250 km/u.

Waslijst

Voor wat betreft het rijwielgedeelte zijn de veranderingen aan deze 2005 versie niet gering. Om de waslijst met vernieuwingen even op te noemen: nieuw frame, nieuwe achterbrug, nieuwe voorvork, verbeterde veerelementen en lichtere zesspaaks wielen. Daarnaast werd de wielbasis marginaal ingekort en werd het draaipunt van de achterbrug naar voren geschoven, teneinde een beter bochtengedrag te realiseren. Om het racegehalte van de motor nog verder te onderstrepen, werd een radiale rempomp, radiaal gemonteerde remklauwen en wave-remschijven toegepast.

Onderhuids

Maar er is meer veranderd aan deze ZX-6R dan datgene wat het oog kan waarnemen. Onderhuids werd de motor flink onderhanden genomen en dat hebben we geweten. Met een opgegeven vermogen van 130 Pk steekt de motor dan ook met kop en schouders boven zijn concurrenten uit. Het is overduidelijk: Team Mean Green is back! Om dit vermogen te realiseren, moesten de heren ingenieurs grondig te werk gaan, en dat hebben ze gedaan. Nieuwe cilinders, nieuwe cilinderkoppen, een nieuw gaskleppenhuis met nu 38mm gaskleppen in combinatie met een tweede ovalen gasklep die voor een betere gasstroom moet zorgdragen. Verder werden zowel in- als ook uitlaatkleppen vergroot, de nokkenas aangepast en werden nu dubbele injectoren toegepast. Als enige van de 600cc supersports (we weten het: deze heeft 36cc meer) is deze ZX-6R trouwens voorzien van een vlinderklep in de einddemper, die voor een verbeterde vermogensafgifte in het lage- en middengebied moest zorgen.