Test: Kawasaki ER-6 N vs Suzuki Bandit 650
Vlees
Inhoudsopgave |
---|
Test: Kawasaki ER-6 N vs Suzuki Bandit 650 |
Vlees |
Vis |
Bloemen |
Les |
Nakaarten |
Technische gegevens |
-VB Schamel...? Smal en handzaam zal je bedoelen. Het is een twin he en ook al is dit een paralleltwin en geen V, dan nog zijn die dingen smaller dan die dikke viercilinders zoals jij er nu een bij je hebt. Heb ook nog nooit iemand horen piepen dat een Ducati "schamel" is... Oké, hij voelt niet zo groot als de Bandit maar ik heb er geen problemen mee, integendeel. Het maakt het allemaal net even wat hanteerbaarder, je vouwt de ER echt in elk gaatje. Het stuurgedrag wordt er flitsender van, je wordt er over de gehele linie net een stukje brutaler van. En aangezien je het hier over motoren hebt die hoogstwaarschijnlijk het meest ingezet gaan worden als woon-werkfiets en daarmee veelvuldig in stadsverkeer terechtkomen is dat een hele mooie eigenschap. Alhoewel ik het op een dijkje ook niet verkeerd vind... Daarnaast boor je ook nog eens een brede doelgroep aan van mensen die het qua lengte niet zo breed hebben.
-RJ De lengte daar zeg je wat... Pak de Bandit: die heeft een verstelbaar zadel en stuur, je kan hem in zekere mate precies voor je instellen met enkele simpele handelingen. Dus voor beide categorieën staan de benen wat zekerder, is de zithouding wat fijner en, nog beter, door zijn iets bredere vorm heb je in ieder geval wel de ruimte om naar achter te kijken. Zie je door het tweepitter getril van de ER slechts je eigen -wazige- schouders, bij de Bandit is er ruim zicht naar achter met geen enkele waas wat so ever. Rustig als een naaimachientje, daar kan jouw ER wat van leren.
Biefstukje mevrouw? Of een lekker speklapje om de dagen van de barbecue weer even terug te halen? Wat dacht u van een spareribje? Niet duur en wel lekker, vinden de mannen thuis ook altijd zo leuk. Of niet dan? Weet u wat? Doe ik er wat stukjes hart bij voor het hondje en maak een mooi prijsje voor u.
-VB Misschien... Kijk, dat die spiegeltjes trillen dat moet ik je nageven, maar dat is eenvoudig opgelost en dus niet echt een halszaak. Voor de rest trilt het blokje eigenlijk weinig, het zit goed in elkaar en is goed uitgebalanceerd. Dus dat valt nogal mee. Daartegenover draait die viercilinder alsof het allemaal maar een verplicht nummer is. Man, wat een ongeinspireerd geval is dat. Zelfs als je "m echt op zijn staart trapt heb je nog steeds de indruk alsof het allemaal maar met tegenzin gaat. En dan gaat het best hard hoor, dat wel natuurlijk, maar je hebt nooit echt een kick of een beetje rijsensatie. het gaat allemaal net een beetje... hoe zal ik het zeggen... grijs. Hufterproof is één ding, dat hoeft niet te betekenen dat je meteen alle beleving tot nul hoeft terug te brengen.
-VB Jij je zin. Dat knipperende lampje heb ik ook gezien ja, ik vind het niet storend en het is wel duidelijk een teken dat je moet tanken, wat gewoon een waarheid is. Vroeger kapte je motor ermee en moest je koste wat kost dat benzinekraantje vinden met alle ellende van dien. Dan vind ik een duidelijk lampje een verbetering. En die dagteller heb je zo weer tevoorschijn getoverd. Dat lampje is trouwens het enige dat je weerhoudt van droogrijden want een kraantje is ver te zoeken. Het is immers een injectiefiets. Gewoon lekker met zijn tijd mee, onwijs strak afgesteld, geen choke meer (zullen we het daar bij die Bandit maar niet over hebben?) en bij de tijd. Nee, dan jij met je carburateurs. Budget is één ding, dit is ronduit verouderd.-RJ De beleving nul is wel wat hard uitgedrukt, het gaat gewoon allemaal soepel en goed, geen misschakelingen, geen bijterige stuurreacties bij bijzondere verrichtingen etc. Alles gaat super en lekker zodat je je honderd procent kan concentreren op je stuur- en remacties. Persoonlijk vind ik dat wel lekker, de Bandit geeft je het gevoel nooit stil te vallen. Alles is rustig, duidelijk en degelijk, zoals te zien in je display. Is je benzine bijna op dan gaat gewoon netjes -niet al te opvallend maar wel duidelijk- het tank-tekentje knipperen. De ER; man man ik was ten eerste bijna verblind door het fel oranje lichtje en dan hebben we het nog niet eens over het alles verhullende "fuel fuel" dat maar blijft knipperen of nee, schreeuwen en daarbij de rest van je info volledig negerend zoals je dagteller. Nee geef mij dan maar de rust en degelijkheid van de Bandit.
-RJ Wacht even ga je nou echt de "good old mighty carbs" afzeiken? Ja het is goedkoper maar het is ook een stuk rustiger. Nou moet ik zeggen dat er met de injectie van de Kawasaki helemaal niks mis is echter de carburateurs van de Suzuki zijn net wat gedoseerdeer, meer feedback van de fiets en een goede gashandeling. Dus goedkoper, binnen de emissie eisen en ze geven een goede -zoniet betere- feedback aan de rijder. Niks mis mee in mijn optiek, niet alles hoeft injectie te zijn, laat dat maar over aan de speedfreaks zoals de ZX10 en de Gix1000. Over oubollig gesproken: Kawasaki zet een ultieme design fiets neer en laat het dan volledig afweten op het achterlichtje. Kom laten we er iets rood ingooien met een lampje is dat ook gebeurd. De Bandit is dan misschien niet zo uitsprekend qua design, goed misschien zelfs oubollig, maar hij is wel volledig af.