Test: Kawasaki ER-6 N vs Suzuki Bandit 650
Bloemen
Inhoudsopgave |
---|
Test: Kawasaki ER-6 N vs Suzuki Bandit 650 |
Vlees |
Vis |
Bloemen |
Les |
Nakaarten |
Technische gegevens |
Fresia"s! Hartstikke mooie fresia"s, bossie voor drie euro, twee voor vijf! Heb je d'r ook meteen een voor je schoonmoeder. Vindt ze leuk. Of een leuk boeketje? Kijk es mevrouwtje, ik heb hier een hartstikke lief boeketje, beetje geel erin om het wat zomers te houden, moet wel met dit weer he?
-RJ Niks mis mee in mijn optiek. Eigenlijk wel goed; het laat je nadenken over het starten. En laten we eerlijk wezen: je raakt daar binnen 3 dagen aan gewend, als het niet eerder is. Laten we het op een ander aspect gooien van de rijschool... de actieradius. De Bandit heeft een tankinhoud van 20 liter wat meteen die motor sensatie geeft bij het rijden -omdat je gewoon een tank hebt-, twee pluspunten in één klap zogezegd. De rijschoolhouder hoeft dus niet constant te tanken met zijn leerlingen en jij als gewone man kan een hele dag toeren zonder dat stomme tankstation te veel van binnen te zien. Of je moet een Motorfreaks redacteur zijn die een ER6 op sleeptouw heeft natuurlijk.
-VB Had jij daar moeite mee dan? Ik heb toch duidelijk een tank tussen mijn knieën gevoeld... alleen is die fysiek niet zo groot nee. Er gaat desondanks genoeg in voor een actieradius van ruim 200 kilometer dus echt nijpend vind ik het niet. Alleen dat "op sleeptouw", tja... ik moet zeggen dat -hoe oneerlijk of gevoelsmatig het ook mag zijn- ik rijdend op de Bandit wel het idee had steeds in mijn spiegels te moeten kijken om te zien of "de kleine" het allemaal wel bij kon houden. Nergens voor nodig als je bedenkt dat die gekke Kawa er zomaar dik 200 uithaalt, qua vermogen weinig onder doet en qua gewicht een stuk minder in de schaal legt - oftewel: de ER is een stuk rapper en rijdt desnoods rondjes om de Bandit (stabiel en berustend) heen.
-RJ En daar komen we bij mijn punt, de Bandit is de volwassene, de rustige stabiele zekere motor, juist met jouw "rondjes draaien om" opmerking raakt het me, ik zie zo"n klein puppy voor me, op te grote poten rondjes rennend om een volwassen hond die het zich allemaal maar laat gebeuren. Daar doet de ER6 me aan denken, nieuw, flitsend en vertederend maar is hij al klaar voor de grote wereld? Kan hij aan waar hij je tot uitnodigt en nog belangrijker is die flitsendheid het prijsverschil waard het scheelt wel ff bijna 1000 euro"tjes das een boel geld. Eén zesde deel van de aankoopsom in mijn geval.
-VB Ik denk van wel. De ER kan het allemaal (met gemak) en geeft er nog een berg lol bij ook. Maar die 1000 euro verschil, tja... daar zeg je wat, da"s niet niks en daar kom je niet zomaar omheen. Wat is het verbruik van de Bandit?
-RJ Gemiddeld? 1 op 17 dacht ik, ik kan er 1 op 20 net uitpersen, niet slecht dacht ik zo!
-VB De ER6 doet met gemak 1 op 20, tot 1 op 22 aan toe. Dat het gemiddelde hier iets in jouw voordeel ligt komt doordat je wat meer zuinige ritjes gereden hebt, maar dat doet er nu even niet toe. Dat soort zaken telt nou eenmaal wel mee tegenwoordig, dus is het overwegen waard. Verder zou je kunnen zeggen dat de ER al af fabriek is uitgerust met een en ander aan "bling"spulletjes waar je anders voor zou betalen. Maar nog belangrijker is het volgende: kijk eens naar de prijs van de ABS versies... die liggen al een stuk minder ver uit elkaar. Meer zeg ik niet...
-RJ Oké, daar heb je een punt. De ER rijdt zuiniger maar de aankoopprijs merk je echt, net zoals dat je de hoge benzine prijzen wel voelt maar je rijdt er niet minder om. Feit blijft dat de Bandit minder kost en je krijgt wel een fatsoenlijke motor. Nee inderdaad geen flitsend design maar misschien wil je dat wel helemaal niet. Je krijgt een afgewerkte -niet op zijn Utrechts opnemen- motor met lekkere vering, ruimte onder je zadel, remmen die meer dan voldoende stopkracht leveren en een lekker doseerbare achterrem. Ik weet het, ik val in herhaling maar je hebt gewoon heel veel motor voor weinig geld.
Verbruik Kawasaki ER-6N
Hoogst: 1 op 17,03
Gemiddeld: 1 op 18,78
Laagst: 1 op 20,57
-VB Ik kan er ook niet veel anders van maken maar de ER heeft nou eenmaal een "edge". Stuurt scherper, rijdt strakker, remt beter en loopt leuker. Ik zou haast zeggen dat de kleuren waarin ze nu voor ons staan tekenend zijn voor hun uitstraling. Ikzelf zou, ondanks het prijsverschil, voor de Kawa gaan. Om hiergenoemde redenen en mocht het nodig zijn dan is de ER evengoed meer dan capabel voor "degelijke" inzet. Als koopje is de Bandit uiteindelijk onovertrefbaar, maar hou je de prijs buiten beschouwing (of neem de prijs van afgelopen jaar) dan staat de ER-6N toch meer dan zijn mannetje.