Zoeken

Test: Kawasaki ER-6 N vs Suzuki Bandit 650

Les

15 november 2005
Inhoudsopgave
Test: Kawasaki ER-6 N vs Suzuki Bandit 650
Vlees
Vis
Bloemen
Les
Nakaarten
Technische gegevens

Suzuki Bandit 650 vs Kawasaki ER-6n
Toch duidelijk dat de ER-6n in werkelijkheid niet kleiner is. Zo voelt het alleen maar. 

...voortbordurend op het gegeven dat de ER-5 een rijschoolmotor pur sang was, hebben we de nieuwe ER-6N -en dan ook maar de Bandit- ook even op haar didactische kwaliteiten laten keuren.

Suzuki Bandit 650
Een middenbok oubollig? De Bandit heeft er tenminste nog een; de ER6 zou er dankzij de uitlaat niet eens een kunnen hebben. Wel zijn voorbereidingen getroffen voor een bokje voor het achterwiel, maar dat is niet hetzelfde. De zijstandaard achter de voetsteun is even wennen.
Kawasaki ER-6n
  • Edwin Hazekamp van Daytona motorrijschool Rotterdam:

"Erg lekker ding, loopt lekker soepel, zeker onderin. Heel erg wendbaar, BV (bijzondere verrichtingen, red.) gaan makkelijker dan met welke andere lesmotor dan ook (heb ter vergelijk een CB500), zelfs in tweede versnelling. De motor slikt het gewoon. Ook achtje draaien, ook als je daarbij - zoals leerlingen nog wel eens willen doen - lomp de achterrem intrapt. Even "bokkebok", maar hij blijft wel gaan. Het dashboard is heel doelgericht, je ziet in grote letters hoe hard je gaat. Als je de dagteller dan ook even tevoorschijn haalt is het helemaal af.

Daartegenover trekt ie ook lekker door; ik heb net op de snelweg even 160 aangetikt en alles blijft dan lekker stabiel. Zit dan ook iets beter dan de CB denk ik, ik (lange vent) moet minder vechten om rechtop te blijven zitten. De remmen zijn goed genoeg om het achterwiel omhoog te krijgen (ik heb het over leerlingsituaties, dus "dood"remmen), maar misschien wat happerig. Zo is het gas misschien ook een tikje giftig. Als je bijvoorbeeld over een verkeersdrempel heen rijdt en je hebt nog niet zo'n vaste gashand, dan wil ie nog wel naar voren springen.

Wat ik wel mis is een middenbok. Het is niet verplicht, maar één van de eerste BV's die ik geef is het aan de hand lopen, achteruit inparkeren (aan de hand) en opbokken. Als ik dat mijn leerlingen niet kan leren kan het misschien fout gaan als ze dat naderhand met hun eigen motor willen en niet onder de knie hebben.

Ik zou er absoluut ABS op kopen, dat scheelt weer een boel schade. En in dat opzicht is de uitlaat wel weer een fantastische vondst natuurlijk. Die bijft zo netjes buiten schot. Nog een laatste puntje is dat ik niet zeker weet of kleine vrouwen er ook zo goed mee overweg kunnen."

  • Motorrijschool MHE over de Bandit:

"Laten we beginnen met te stellen dat elke motor een lesmotor is en met elke motor bijzondere verrichtingen te doen zijn. Dat gezegd de bandit;

Een fijne motor, goed in zijn zithouding en een lekkere "feeling" met de tank, wat heel belangrijk is bij de BV. We leren onze leerlingen aan te sluiten op de motor wat bij de Bandit heel goed te doen is. Op de kleine ritten is hij lekker, de top is goed genoeg voor een les hoge snelheden rijden. Ze zijn makkelijk aan te raken en de top is snel bereikt.

De BV"s gaan lekker, de Bandit is makelijk neer te leggen en hij reageert soepel op veranderingen. De achterrem is goed doseerbaar en blokkeert niet meteen perfect voor de langzame oefeningen. Alle opties die er op zitten zijn goed te gebruiken in een rijles en de standaard middenbok is een goede pre."

Suzuki Bandit 650 vs Kawasaki ER-6n
Door de voetsteunen aan de schetsplaat te monteren en de uitlaat helemaal te laten verdwijnen blijft de wespentaille onberispelijk.