Test: Kawasaki ER-6 N vs Suzuki Bandit 650
Vis
Inhoudsopgave |
---|
Test: Kawasaki ER-6 N vs Suzuki Bandit 650 |
Vlees |
Vis |
Bloemen |
Les |
Nakaarten |
Technische gegevens |
-VB Achterlichtje? Ga je nou echt een punt maken van een achterlichtje? Het moet niet gekker worden... Volgens mij is het achterlicht van de Bandit ook nog -in je eigen woorden- "good old" gloeipeertje dus laat ik je daar niet meer over horen he... Kijk anders zelf, beide achterlichtjes zijn gewoon in het design meegenomen. Wat overigens geen budgetargument hoeft te zijn he, kijk maar naar alwéér de ER6, zelfs zonder dat je er een oordeel over geeft (vind het mooi, vind het niet mooi) is overduidelijk een designafdeling aan het werk gezet en staat hier nu een heel scherp ontworpen fietsje. Zeker weten dat je hier kopers mee trekt.
-RJ Oh duidelijk de ER springt eruit echter je zegt het zelf al, "vind het mooi, vind het niet mooi", de Bandit is gewoon een motor. Geen overtrokken fashion statement met geïntegreerde knipperlichtjes die moeilijk te vervangen zijn. Nee gewoon no nonsense lekker rijden. Je kan er alles mee, hij is snel genoeg voor de toertochten en stabiel genoeg voor snelle ritten, alles is gewoon compleet. Waarom geld uitgeven voor een design team als je het in ontwikkeling kan steken? Kijk bijvoorbeeld eens naar de voorvering bij de Bandit instelbaar bij de ER niet...
Weinig interessants hier.. |
-VB Enkel de voorspanning he, het echt belangrijke werk is net zo instelbaar als bij de ER. Nergens voor nodig ook, zoals hij afgeveerd is rijdt hij superstrak, óók met duo. Enne... ontwikkeling? Waar dan? Voor de rest is er ook niet beaald bezuinigd als je naar de leuke onderdelen kijkt; ik noem maar even de leuke waveschijfjes, of het feit dat er een complete katalysator in de uitlaat zit. Bekijk het zo; wat niet uitsteekt kan ook niet afbreken. En dat geldt niet alleen voor de knipperlichtjes, maar iets als de uitlaat; die zit hartstikke veilig daar. Ik zou de Bandit niet graag op zijn kant leggen. De ER ook niet natuurlijk, maar ik denk dat die er met minder losse onderdelen vanaf komt. En aangezien de ER6 afstamt van de ER5 -een populaire motor voor rijscholen- lijkt me dat ook een argument. Lijkt me de Bandit dankzij zijn omvang juist niet echt een ideale oefenfiets.
-RJ de rijscholen... daar noem je wat. De Bandit is een hele stabiele motor, hij doet alles rustig en goed.
Beide eenvoudig en doeltreffend, maar erg verschillend uitgevoerd. De Kawasaki houdt het compact en minimaal, Suzuki gaat voor de klassieke opzet. Blijft zonde, dat vierkante display. |
Ideaal voor een leerling die rustig aan het verkeer moet wennen. De ER6N is in tegenstelling tot zijn kleine broer, de ER5, heel erg happerig op het gas en heeft een valneiging bij bijzondere verichtingen waar je toch aan zult moeten wennen. De Bandit is vriendelijk en lief voor zijn berijder. Eerder een hulp dan een te overwinnen obstakel.
-VB Lief en vriendelijk is de Bandit zeker. Makkelijk ook, erg makkelijk. Maar het is dan denk ik maar net waar je voorkeur ligt. Ik denk dat een beetje wennen niet erg is. Bovendien is een leerling blanco en heeft geen referentie, wat het ook weer makkelijker maakt. De ER is niet onhandelbaar, integendeel, hij is ook bij stapvoets manoeuvreren heel veelzijdig, wendbaar en eenvoudig te corrigeren. Ik denk dat als je met een ER6 lest je een voorsprong krijgt wat betreft voertuigcontrole. De Bandit is trouwens ook een stuk zwaarder, wat nadelig is als je net komt kijken, moet leren manouvreren, hem moet parkeren, opbokken etc. En ik zal je voor zijn, de ER6 heeft helemaal geen middenbok maar dat examenonderdeel is (daardoor) niet verplicht. En voor de veelzijdigheid is een detail als de verstelbare koppelingshendel weer zo"n verschrikkelijk doordacht dingetje he... zet daar zo"n verschrikelijk irritante koppeling-startbeveiliging van de Bandit tegenover (hallo, we rijden geen scooter) en waar blijven je argumenten nog?
-RJ Koppelingstartbeveiliging (wow... leuke voor Scrabble) in relatie tot een scooter is wel heel erg overdreven, het is nou eenmaal een Suzuki en Suzuki heeft dat nou eenmaal, net zoals Cagiva.
-VB De Canyon?
-RJ Ja.
-VB Dat is dus ook een Suzuki.... maar ga verder.
Hmmm... |