Zoeken

Test: Kawasaki ER-6 N vs Suzuki Bandit 650

Nakaarten

15 november 2005
Inhoudsopgave
Test: Kawasaki ER-6 N vs Suzuki Bandit 650
Vlees
Vis
Bloemen
Les
Nakaarten
Technische gegevens

Kawasaki ER-6n

Madelon Lucas van Kawasaki Nederland.

Wat een fantastisch ding zeg. Niet zomaar bruikbaar, maar ook nog eens leuk! Bij de meeste motoren die ik ter beschikking krijg heb ik gedurende de testperiode in meer of mindere mate wel iets van "Die zou met mijn naam op de papieren ook niet mis zijn" maar nu zou ik het nog doen ook. Moesten we het maar eens over hebben dacht ik zo...

Maar goed, even nog het nakaarten.

-Vooral het commentaar van onze deskundige rijinstructeur is in deze erg nuttig; niet alleen omdat hij concrete kritiek heeft maar daarnaast omdat ik er zelf niet meer op zou komen door mijn rose bril. Maar goed, in vergelijk met de Bandit blijkt dat de ER, hoe goed hij het ook mag doen bij heel lage toeren, niet kan tippen aan de rust van de vier cilinders van de Bandit.
-ML Nou dat is nogal logisch want je vergelijkt een parallel twin met een 4 cilinder, dat is net als appels en peren vergelijken. Een parallel twin loopt altijd iets minder soepel dan een 4 cilinder.

Kawasaki ER-6n
Eigenlijk exact zoals de motoren hier staan zijn ook hun details. En dus krijgt de Kawasaki sportieve voetsteunen mee en gooit de Suzuki het vooral op comfort. Beide zijn functioneel, dus het komt wederom aan op persoonlijke voorkeur.
Suzuki Bandit 650

-Evenzo is de ER minder stabiel bij heel lage snelheden, ofwel stapvoets en iets meer. Persoonlijk vind ik het prettiger, ook onze instructeur vond dat juist een pluspunt, maar het is wel wat beter opletten bij bijvoorbeeld cirkeltjes draaien. Je zal meer moeten corrigeren om het netjes af te maken.
-ML De ER-6N is een lichte en zeer wendbare motor en met bijzondere verrichtingen is dit ideaal. Als (ver) gevorderde rijder kan de motor bij deze verwachtingen (letterlijk) te licht aanvoelen omdat je gevoelsmatig "gemis" aan massa gaat corrigeren. Je bent zwaardere motoren gewend waarop je meer moet "doen" en bij de ER-6N gaat het eigenlijk allemaal vanzelf, heel gemakkelijk.

-Het blijkt uit de foto"s en de technische gegevens, in werkelijkheid is de ER maar marginaal anders qua proporties dan de Bandit maar zit je er eenmaal op dan voelt hij heel klein aan. Het dichtste kom ik qua beschrijving nog bij "driekwart", hoe denigrerend dat ook mag klinken.
-ML Lees de brochure over de ER-6N en alles op het internet dan nog eens goed. Vloeiende lijnen, aansluitend op het lichaam. Het is een zeer goed passende motor, voor zowel kleine als lange mensen, man als vrouw. Bovendien staat de ER-6N ook voor Essential Riding, oftewel deze motor heeft alles wat je nodig hebt om motor te rijden. Alles wat meer aan een motor zit is mooi, heel mooi vaak, maar niet per se noodzakelijk.

-Suzuki heeft een hele goede zet gedaan door de Bandit heel erg onder de prijs van de ER te laten schieten...
-ML Ik kan uiteraard niet in de keuken van de concurrent kijken, maar eerlijk is eerlijk, ze hebben "m erg scherp geprijst. De ER-6n mag dan qua prijs de duurdere zijn, hij is ons insziens dan ook qua specificaties beter dan de Bandit. Kijk alleen al naar zaken als injectie, nieuwe "wave-type" remschijven en het feit dat de ER-6n voldoet aan de Euro 3 emissie eisen.

-Onze instructeur had nog wat wensen om de ER in te zetten als lesmotor, zoals bovenal valbeugels.
-ML Daar hebben we inmiddels een toereikend pakket voor samengesteld en een bulletin voor rondgestuurd.

-...dan zullen we dat eens fijn doornemen. En een middenbok?
-ML ...we hebben daar navraag over gedaan en het is -indien de motor geen middenbok heeft- geen verplicht examenonderdeel. Ik wilde nog even opmerken dat naar onze mening de Bandit waar jullie de ER mee vergelijken eigenlijk een totaal andere motor is, uit een ander segment. Inmiddels is de ER zó succesvol dat de dealers uit nood zelfs hun demo's verkopen omdat de klanten die er op hebben gereden hem meteen willen meenemen, zo tevreden zijn ze er over.

Suzuki Bandit 650

Nakaarten bij Suzuki doen we met Arno Jansen van BV Nimag. -Als eerste: het was weer een genot om er op te rijden zeker nu met goed weer in tegenstelling tot eerder dit jaar, het missen van de kuip was dus absoluut niet aan de orde. Maar goed, het nakaarten. Eerste vraag is: hoe hebben jullie deze motor zo scherp in de markt kunnen zetten. Vergeleken met het afgelopen modeljaar scheelt de prijs tot juni volgend jaar meer dan duizend euro!

Kawasaki ER-6n
Verschil in een oogopslag. Beide motoren hebben aan bagage gedacht, maar Suzuki pakt het net weer even anders aan dan Kawasaki. Beide niet ideaal, maar nog wel bruikbaar. Bij de ER-6n zijn de helmhouders net groot genoeg om -eenmaal van onder het zitje gevist- mee te helpen, de Bandit heeft aan de duovoetsteunen nog haakjes zitten.

AJ : Doordat de GS500 niet meer gevoerd zal worden in 2006 hebben wij samen met de dealers besloten om de nieuwe Bandit 650 uiterst scherp in prijs neer te zetten. Wij vinden dat het motorrijden bereikbaar moet blijven voor een brede groep motorliefhebbers.

- Tweede vraag is een technische, de gearing van de bandit is zeer kort in mijn visie, nu is het niet echt een probleem tijdens het rijden maar een langere gearing zou een wat beter verbruik kunnen leveren op de snelweg en in het lekkere toeren waar de motor zo uitermate geschikt voor is. Is de gearing aan te passen binnen de garantie mogelijkheden?
AJ : Suzuki heeft de gearing dusdanig gekozen dat de te behalen topsnelheid in de 6e versnelling wordt bereikt, ook met duo-passagier of bagage. Wij hebben de ervaring dat het verbruik zeer economisch is. Suzuki heeft geen alternatief tandwiel beschikbaar, mede omdat hierdoor de snelheidsmeter zal afwijken.

- Hoe vond je onze vergelijking van de Bandit met de ER6N, een Bandit met een parallel twin, echter beide ultieme beginners fietsen?
AJ : Een hele goede, qua prijs en prestatie het enige juiste vergelijk! Beide motoren staan in de spotlight bij dezelfde doelgroep. Dit is overigens niet alleen de beginnende motorrijder. Voor iedereen die eigenlijk op zoek is naar een gebruikte "Street" motor is de Bandit een goed alternatief. Voor de prijs van een gebruikte motor heb je namelijk een gloednieuwe!

- Hoe zien jullie de Bandit als rijschool motor, is dit een segment waar jullie je op richten?
AJ : De rijschool is een mooie doelgroep. De lesmotor is veelal het eerste contactmoment met een motor en dus erg belangrijk. We willen graag iedereen, en dus ook rijscholen en rijschoolleerlingen, de gelegenheid geven op een kwalitatief hoogwaardig en bereikbaar product te kunnen rijden.

Kawasaki ER-6n