Introductie: Kawasaki ER-6n
Lekker vegen
Inhoudsopgave |
---|
Introductie: Kawasaki ER-6n |
Essential Riding |
Fun to Ride |
Regen... na und? |
Lekker vegen |
Conclusie |
Technische gegevens |
Tijdens de perspresentatie voorafgaand aan de introductie werd het nog extra benadrukt: Uitgangspositie bij de ontwikkeling van de ER-6n was het snelheidsgebied van 50 tot 120 km per uur. In dat gebied moest de motor het best tot zijn recht komen en eerlijk is eerlijk, daarin zijn ze bij Kawasaki meer dan geslaagd. De smalle en compacte bouw maakt dat je met speels gemak door het stadsverkeer laveert, terwijl het rijwielgedeelte strak genoeg is om ook bij snelheden boven de 175 km/u nog alles onder controle te houden. En dat in de stromende regen! Het was gewoon ongekend hoe ongelofelijk hard ik met de ER-6n over de prachtige bochtige wegen kon vegen. Natuurlijk, het waren geen knie-aan-de-grond achtige taferelen, maar zeker weten dat meer dan genoeg motorrijders al bij lagere snelheden hadden afgehaakt. Ter illustratie: ik kan mij maar één motor herinneren waarmee ik zo heb zitten vegen in de regen als met deze ER-6n en dat was de Husqvarna 450SM. Maar dat was een Supermotard die dit soort weersomstandigheden helemaal op het lijf geschreven is. De ER-6n was in de eerste "normale" motorfiets waar ik zo mee kon stunten. De stromende regen weerhield mij er bijvoorbeeld niet van om te kijken in hoeverre je met deze motor nog vette wheelies kan maken. Voor de geïnteresseerden…het kan. En vet ook nog. En daarmee hebben ze bij Kawasaki het dan toch aan het rechte eind gehad. Soepel genoeg voor beginners, en uitdagend genoeg voor ervaren motorrijders. Dat was de slogan en gezien het tempo (en de verhalen na afloop) waarmee wij door de kletsnatte en evengoed nog immer prachtige Oostenrijkse slingerwegen aan het rijden waren kunnen wij dit alleen maar beamen. Zeker weten dat je met deze ER-6n menig Supersport het leven zuur zult kunnen maken op je lokale slingerweg, op een dijk of in de bergen.