Introductie: Kawasaki ER-6n
Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Introductie: Kawasaki ER-6n |
Essential Riding |
Fun to Ride |
Regen... na und? |
Lekker vegen |
Conclusie |
Technische gegevens |
Het lijkt wel een trend te zijn in motorland: terug naar de basis van het motorrijden. Honda deed het met de FMX650, Yamaha met de Tricker en nu dan Kawasaki met de ER-6n. Essential Riding is het sleutelwoord tot succes en daarmee vaart Kawasaki een compleet andere koers dan in dit geval Honda en Yamaha. Geen trendgevoelig model, maar gewoon een motor puur sang, maar dan wel volgens hetzelfde concept en voor dezelfde doelgroep. Een motorfiets die bovendien zowel beginnende als ook ervaren motorrijders moet aanspreken. Een motor die daarbij de o-zo populaire ER-5 (die inmiddels alweer 10 jaar in productie is) mag cq. moet opvolgen. De eigenzinnige styling van de ER-6n maakt de motor verfrissend en moet daarbij de jeugd (lees: nieuwe generatie motorrijders) aanspreken. En die missie alleen al zijn de ontwerpers (de eerdergenoemde Japanners van het kaliber groen / blauw haar) van deze motorfiets goed in geslaagd. De motor is zeer compact en minimalistisch gebouwd en dat maakt dat hij erg gemakkelijk in omgang is. En juist dat had men bij Kawasaki voor ogen. Daarbij is de nieuwe paralleltwin beduidend sterker dan zijn voorganger en voldoet daarbij aan de euro-3 emissienorm, en met de mogelijkheid van ABS(vanaf 2008 op alle motorfietsen verplicht)is het plaatje helemaal af. Of de motor een verkoopsucces zal worden, zal volgens ons maar van een ding afhankelijk zijn, en dat is zijn prijs. Ten tijde van de introductie werd er door de sales- en areamanagers nog volop over vergaderd en kon men ons nog niets concreets melden. "Ergens tussen de zes en de achtduizend euro," hoorden we in de wandelgangen. Het enige wat ons officieel werd medegedeeld was dat de motor zo scherp mogelijk zal worden geprijsd. Gezien zijn concurrenten zal de prijs wel ergens net onder de zevenduizend euro terecht komen. Met een meerprijs van enkele honderden euro"s voor de ABS versie. En daarmee heeft Kawasaki een nieuwe troef in handen voor het komende decennium.
Voor wie het nog allemaal niet genoeg is heeft Kawasaki een pakket aan accessiores klaarstaan, waaronder een windscherm, topkoffer, crashpads en mini-knippers. De ER-6n zal hoogstwaarschijnlijk rond oktober bij de dealer staan, gegadigden voor de ABS-versie moeten iets meer geduld betrachten; deze zal zo rond december kunnen worden uitgeleverd.
- Soeplesse, wendbaarheid, grip, open haard in het restaurant
- Maar het regent altijd in Salsburg...
Naschrift: Inmiddels zijn de prijzen van de ER-6n bekend gemaakt. De standaard versie gaat € 6998,= kosten, de ABS versie € 7698,=