Introductie: Kawasaki ER-6n
Essential Riding
Inhoudsopgave |
---|
Introductie: Kawasaki ER-6n |
Essential Riding |
Fun to Ride |
Regen... na und? |
Lekker vegen |
Conclusie |
Technische gegevens |
Bij de ontwikkeling van de opvolger van de ER-5 stond een aantal punten centraal. Om te beginnen moest de motor erg gemakkelijk te rijden zijn. Daarnaast moest de motor - met de steeds strenger wordende milieueisen in gedachte - vooruitstrevend zijn, moest de vormgeving voor de n
In overlay is duidelijk te zien hoeveel compacter de ER-6n is geworden
Overgenomen uit de MotoGP: een cassette systeem versnellingsbak.odige verfrissing zorgen en belangrijkst: de motor moest fun to ride zijn. Essential Riding was dan ook het sleutelwoord van deze nieuwe ER-6n. Vriendelijk genoeg voor de beginnende en tegelijkertijd uitdagend genoeg voor de ervaren motorrijder. Om dit te bereiken onderzochten Kawasaki's engineers de interactie tussen motor en rijder en werd bekeken wat de wensen van de huidige motorrijder ten aanzien van motorrijden zijn.
Vooropgesteld bleef echter het feit dat het hier wel om een echte Kawasaki moest gaan. De groenen staan sinds jaar en dag bekend om hun krachtige motoren en deze ER-6n moest daarin geen verschil zijn. Om dat te realiseren werd een compleet nieuw motorblok ontwikkeld, waarbij de cilinderinhoud maar liefst 150cc toenam ten opzichte van zijn voorganger, de ER-5. Om de motor zo compact en lichtvoetig mogelijk te maken vielen de V-twin en vier-in-lijn constructies af en werd wederom gekozen voor een parallel twin. Een V-twin zou de motor te lang, een vier-in-lijn weer te breed maken. Het 649cc tellende motorblok is daarbij nóg compacter dan dat van zijn voorganger. Dit wist men onder andere te realiseren door versnellingsbak (die overigens als cassette is uitgevoerd) en krukas in een triangelconstructie ten opzichte van elkaar te plaatsen. Verder wilde men het carter zo klein mogelijk houden en werd dus gekozen voor een semi dry-sump constructie. Hierdoor werd tevens ruimte gecreëerd voor de uitlaat, die nu onder het motorblok is geplaatst. Bijkomend voordeel was bovendien dat a) het zwaartepunt positief werd beïnvloed en b) de katalysator sneller op temperatuur komt. Dat laatste kwam de steeds strenger wordende milieueisen weer ten goede. Vanaf 2006 geldt de euro-3 emissienorm voor motorfietsen en deze ER-6n is hiermee een van de eerste motorfietsen die aan deze strenge milieunorm voldoet.