Zoeken

Introductie: Kawasaki ER-6n

Fun to Ride

13 juli 2005
Inhoudsopgave
Introductie: Kawasaki ER-6n
Essential Riding
Fun to Ride
Regen... na und?
Lekker vegen
Conclusie
Technische gegevens

Kawasaki ER-6n

Dat er erg veel aandacht is besteed aan het gebruiksgemak van de ER-6n is iets wat je direct merkt zodra je op de motor plaats neemt: smal, compact en erg licht. Dat is in een paar woorden de ER-6n. En daarmee heeft men bij Kawasaki dus geen woord gelogen. Het uiterlijk is verfrissend en controversieel tegelijkertijd.
Kawasaki ER-6nDaar waar de laatste tijd de trend steeds meer richting strakke lijnen en scherpe hoeken lijkt te gaan (waaronder ook de eigen Ninja serie) heeft Kawasaki met deze motor uit een heel ander vaatje getapt. Kijken we puur en alleen naar het neusje van de fiets, dan vallen meteen de koplamp en tellerunit op, die een speelse ronde vorm hebben meegekregen. Het display zelf is een combinatie van een analoge toerenteller en een digitaal display waar alle essentiële zaken, waaronder een dubbele tripmeter en een klokje, af zijn te lezen.

Volwassen uiterlijk

De 15,5 liter tank en het zitje hebben daarentegen onmiskenbaar trekjes die we ook in de andere Kawasaki modellen zijn terug te vinden. Als laatste komen nog de minimale stroomlijn met geïntegreerde knippers; deze geven de motor een volwassen uitstraling. Daar waar de ER-5 veel meer de uitstraling van een lesfiets had (en laten we eerlijk zijn, hoeveel rijschoolhouders hebben de ER-5 als lesfiets in gebruik, veel of heel erg veel?) is de ER-6n in alle opzichten een volwassen motor geworden. Maar niet alleen qua uiterlijk is de ER-6n een echte motor geworden, ook als we de technische specificaties bestuderen zien we dat de motor grote sprongen voorwaarts heeft gemaakt.

Kawasaki ER-6n
En dan zijn er nog mensen die denken dat introducties lekkere snoepreisjes zijn. Stromende regen, mist en kou werden getrotseerd om de motor aan de tand te voelen.

Kawasaki ER-6nVolwassen remmen

Daar waar de ER-5 het moest doen met een enkele remschijf voor en trommelrem achter, staat de ER-6n op remmen die je anno 2006 op een motor mag verwachten. Dubbele schijven met tweezuiger remklauw voor en een enkele remschijf van achteren moeten voor een goede vertraging garant staan. Hoe hard er met de motor kan worden geremd is vooralsnog de vraag.. de erg slechte weersomstandigheden maakten dat de remmen niet tot het uiterste konden worden getest, maar wat wel opviel was de bediening van de rem. Zeker in deze extreem natte weersomstandigheden vielen de remmen helemaal niet tegen. Er kon nog behoorlijk hard worden geremd, waarbij met name de dosering in positieve zin opviel. Zacht knijpen, weinig vertraging; hard knijpen, flinke vertraging. Ondanks de complete rivieren die soms over het asfalt stroomden werden we geen enkele keer verrast door een blokkerend voor- of achterwiel en dat is zondermeer een pluspunt. Ook voor de banden trouwens, die onder deze extreme omstandigheden geen krimp gaven en heel erg veel vertrouwen uitstraalden.

Kawasaki ER-6n
Optioneel voor de ER-6n: ABS.

ABS

Naast de gewone uitvoering zal de ER-6n ook in ABS uitvoering leverbaar zijn en daarmee heeft Kawasaki dan (eindelijk) zijn primeur. Steeds meer merken gaan ABS uitvoeringen in hun modellengamma opnemen, hetgeen op zich een positieve zaak is. Ondanks dat ABS al bijna twintig jaar bestaat in de motorwereld, heeft het onder motorrijders nog steeds een stoffig imago. Nu in Europees verband is bepaald dat vanaf 2008 alle nieuwe modellen ABS moeten hebben beginnen steeds meer fabrikanten hun motoren van een ABS remsysteem te voorzien.