Zoeken

Test: Suzuki DL650 V-Strom

Nakaarten

26 maart 2004
Inhoudsopgave
Test: Suzuki DL650 V-Strom
Adventure Sport
Allrounder
Grand Tourismo
Conclusie
Nakaarten
Technische gegevens

We kaarten nog wat na met Frans Hulsebosch, service manager van BV Nimag, over de DL650 V-Strom:

Suzuki V-Strom 650 2004

FH: En? Wat vonden jullie van de DL-650?
MF: In alle eerlijkheid? Eigenlijk heb je in Nederland niet meer nodig dan deze motor. Het rijwielgedeelte is subliem en voldoet aan alle verwachtingen. Zelfs tijdens een uitstapje over onverharde wegen en zandpaden stond de DL-650 zijn mannetje, alhoewel we wel moeten aantekenen dat we dit niet snel nog eens zouden doen. Daarvoor is de motor dan toch te zwaar en kwetsbaar.

MF: En om op dat zware door te borduren: "Hij is wel erg fors. Nu zijn we bij motorfreaks al heel wat gewend, maar met deze motor had ik toch echt moeite met manouvreren." FH: Hij mag op zich vrij fors overkomen, maar vergeet niet dat hij juist dankzij die forse bouw en bijvoorbeeld 22 liter benzinetank uitermate geschikt is om lange afstanden te rijden. Maar op zich heb je wel gelijk en daarvoor is er inmiddels ook een verlaagd zadel leverbaar.

MF: Even heel iets anders, de remmen? FH: Daar hebben we inderdaad al meer klachten over gehoord. Het is echter een duidelijke keuze geweest van Suzuki om de remmen minder agressief te maken. Aangezien onze motoren nog niet zijn uitgerust met ABS en men bij Suzuki veiligheid toch hoog in het vaandel heeft staan, heeft men besloten deze koers te varen. Vergeet niet dat bij een onervaren motorrijder zo"n felle rem juist averechts kan werken. Of ze durven niet te remmen of ze remmen zich (door die onervarenheid) juist onderuit.

MF: Andere dingen die ons opvielen. Geen middenbok? FH: Bij steeds meer motoren heb je in de loop der jaren gezien dat de middenbok eraan moest geloven. Deze motor is daar geen uitzondering in, maar hij is inmiddels wel als accessoire leverbaar.

MF: De verlichting brandt nu continue, dus ook met starten. FH: Dat heeft alles met Europese wetgeving te maken, die verlichting overdag verplicht heeft gesteld. Dat hebben alle motoren tegenwoordig, ook die van onze concurrenten.

MF: Ja, maar bij bijvoorbeeld Kawasaki of Yamaha gaat het dimlicht pas branden nadat de motor is gestart. En dat geeft toch duidelijk onze voorkeur. FH: Op zich zouden de dimlichten geen problemen met starten op mogen opleveren, maar we zullen dit zeker terugkoppelen naar de fabriek.

MF: Laatste vraag: "Hoeveel van deze motoren denken jullie dit jaar te gaan verkopen?" FH: Wij hadden na de RAI ingezet op 200 stuks, maar gezien de vraag denken wij dat we dit aantal naar boven bij moeten stellen.