Test: Suzuki DL650 V-Strom
Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Test: Suzuki DL650 V-Strom |
Adventure Sport |
Allrounder |
Grand Tourismo |
Conclusie |
Nakaarten |
Technische gegevens |
Het lag in de lijn der verwachtingen dat Suzuki, na de introductie van de DL1000, met een kleine versie van deze All-road, erm... Adventure Sport, zou komen. En daarmee heeft Suzuki zich weer helemaal op de kaart gezet wat kleine all-roads betreft. Want het is al weer geruime tijd geleden dat de laatste DR"s van de Japanse productiebanden afrolden. En als je daarbij kijkt naar de populariteit die zijn naaste concurrent -de Honda Transalp- nog steeds geniet, dan was het een niet meer dan logische stap van Suzuki om deze V-Strom op de markt te zetten. Toch heeft men niet de traditionele weg bewandeld, maar goed gekeken wat de wensen van de hedendaagse motorrijder zijn. Deze DL650 is dan ook het gevolg van 20 jaar All-road evolutie, waarbij dit segment zich steeds meer richting asfalt heeft verplaatst. En in deze missie zijn de Japanners dan ook zeer zeker geslaagd.
Acht kilo
Toch zijn er ook enkele kanttekeningen te bespeuren. De injectie is nog steeds niet op het niveau van een carburateur (ondanks de dubbele gasklep) en de remmen zouden ook verbeterd mogen worden. Natuurlijk kun je de mapping van de injectie en remblokken bij je dealer laten aanpassen, maar eigenlijk zou zoiets vanaf fabriek meteen goed moeten zijn. Verder was het opmerkelijk dat op het erg forse bagagerek (waarvoor hulde) een kleine sticker zit waarop staat dat je niet meer dan acht kilo bagage mee mag nemen. Hmm... Als ik alleen al naar de reistas van mijn vriendin kijk, dan zit daar al altijd meer dan acht kilo in. Hierbij is Suzuki mogelijk in verband met aansprakelijkheids-perikelen aan de erg veilige kant gaan zitten. Want als je met deze motor wilt doen waar hij uitermate voor geschikt is, namelijk de groot-tourist uithangen, dan wil je toch zeker je vakantie-uitrusting achterop kunnen binden.
Tineke Netelenbos
Is er een verband te leggen tussen Duurzaam Veilig en de DL-650 V-Strom? Dat was de hamvraag die wij aan het begin van dit artikel stelden. Het is opvallend hoeveel plezier wij aan deze motor wisten te beleven, zelfs als daarbij "s lands snelheidslimieten in ere werden gehouden. Sterker nog, de zithouding en het motorkarakter nodigen juist uit om eens niet als een Rossi-wannabee over binnenwegen te scheuren, maar lekker ontspannen van de omgeving te genieten. Met de wetenschap dat deze motor daarbij een rijwielgedeelte heeft dat bij een sportieve rit zijn mannetje zeer zeker zal staan. Of zoals onze oosterburen het zo mooi weten te zeggen: "Reisen statt Rasen". Tineke Netelenbos mag tevreden zijn met de komst van deze Adventure Sport.
- Alarmlichten, soeplesse motorblok, vering, rijwielgedeelte
- remmen, zadelhoogte, verlichting aan tijdens starten, geen middenbok