Test: Suzuki DL650 V-Strom
Allrounder
Inhoudsopgave |
---|
Test: Suzuki DL650 V-Strom |
Adventure Sport |
Allrounder |
Grand Tourismo |
Conclusie |
Nakaarten |
Technische gegevens |
De zithouding op de V-Strom heeft veel weg van bijvoorbeeld de BMW RS modellen. Erg ontspannen dus. Je zou dan ook zonder problemen naar Zuid-Frankrijk kunnen rijden en zeker weten dat je dan frisser van de motor afstapt dan je maat op een SV650. De kuipruit is in drie standen instelbaar, wat zeker een pluspunt genoemd mag worden. Waren we in eerste instantie niet te spreken over de turbulentie achter de ruit (met alle windruis tot gevolg), nadat de ruit in de hoogste stand was gezet was hier geen sprake meer van. Dit werkt! Het verzetten van de ruit is een klusje van 5 minuten (als je eenmaal weet hoe het moet), maar eigenlijk zou zoiets elektrisch verstelbaar moeten zijn. Natuurlijk is het zo dat het verstellen iets eenmaligs is, maar had Suzuki vroeger met de GSX1100F ook al niet een elektrisch verstelbare ruit? Het zou dus een kleine mmoeite zijn geweest.
Complete uitrusting
De cockpit van de motor is overzichtelijk en duidelijk afleesbaar. Tussen de analoge snelheidsmeter en toerenteller zit een digitaal display, waaruit het benzineniveau, koelvloeistof temperatuur (in blokjes, geen cijfers), dagteller (dubbele tripmeter) en de tijd afleesbaar is. Om de dagteller te resetten is een apart knopje aanwezig, maar helaas heeft men ook bij Suzuki besloten om dit van zacht kunststof te maken. Oké, het is waterdicht, maar je mist toch wel het gevoel bij indrukken, zeker als je winterhandschoenen aan hebt. Waar is de tijd van de oude draaiknoppen gebleven?
Er zij licht
Bij de bedieningsschakelaars op het stuur valt meteen op dat er geen lichtschakelaar meer zit (behalve natuurlijk groot/dimlicht). Dit heeft alles te maken met Europese wetgeving, die verlichting overdag verplicht stelt. Als positieve aanpassing heeft Suzuki hiervoor een alarmlichtschakelaar ingebouwd, maar het nadeel is dat de beide 55 Watt koplampen direct gaan branden zodra je de motor op contact zet. En die blijven branden, ook tijdens het starten. Dat vinden we toch wel een nadeel. Als je accu nog fris is zal dit geen problemen opleveren, maar zodra deze in slechtere conditie verkeert kun je hier problemen mee krijgen. Wat dat betreft heeft men het bij Kawasaki en Yamaha (waar de koplampen pas gaan branden nadat de motor is gestart) toch beter voor elkaar.