Test: Honda XL650V Transalp
Op reis
Inhoudsopgave |
---|
Test: Honda XL650V Transalp |
All-round |
Op reis |
Conclusie |
Nakaarten |
Technische gegevens |
Verbruik
Hoewel de topsnelheid van het door ons geteste model ongeveer op 170 kilometer per uur lag, zul je dit soort snelheden niet snel met een Transalp rijden; snelheden rond de 120 tot 140 km/u zullen eerder regel dan uitzondering zijn. Niet alleen omdat de Transalp juist uitnodigt tot een relaxte rijstijl, maar ook om het benzineverbruik in de gaten te houden. Bij sportief binnendoor gebruik wisten wij een 1:15,5 te scoren. Een zo economisch mogelijke rit op de snelweg leverde een verbruik van 1:20 op, maar daarvoor moesten we wel erg rustig rijden. Normaal gebruik leverde een verbruik van 1:17 op, hetgeen uiteindelijk ook het gemiddelde van deze test bleek te zijn. Op zich geen verkeerde waarde, maar eigenlijk zouden dit soort motoren met gemak 1:20 moeten kunnen rijden.
Reisgenoot
Mede dank zij de goede bagage mogenlijkheden is de Transalp uitermate geschikt om op vakantie te gaan. Het zadel is comfortabel en maakt het mogelijk om lange ritten te maken, zowel op de snelweg als op wegen binnendoor. En met een naam genoemd naar een bergketen kan het ook niet anders dan dat rijden in de bergen met de Transalp een genot moet zijn. Met sneeuwberichten van 1 meter of nog meer konden wij dit jammergenoeg niet zelf ondervinden, maar door ervaringen met de vorige Transalp durven we dit nog steeds te beamen. Vooral op bergpassen met scherpe haarspeldbochten zal de Transalp weinig moeite hebben, vanwege zijn wendbaarheid en zijn (onverminderde) trekkracht onderin. Voor het meenemen van bagage is de Transalp uitgerust met stevig en groot bagagerek. Wel is het jammer dat de tankvorm niet echt geschikt is om gebruik te maken van een tanktas. De ronde vorm en het schuin aflopende gedeelte van de tank zorgen ervoor dat een universele tanktas niet zit zoals hij hoort te zitten. Met een topkoffer, waarmee onze testmotor was uitgerust, worden de reismogelijkheden nog groter. Voor het dagelijks gebruik is zo'n topkoffer ook gemakkelijk, zeker wanneer je er mee naar de supermarkt gaat.
Analoog
In een tijdperk waar steeds meer digitale meters in het dashboard verschijnen, blijft Honda met de Transalp oude tradities in ere houden: gewoon analoge meters die duidelijk afleesbaar zijn. Alleen de tijdsaanduiding is digitaal. Naast de toeren- en kilometerteller zijn een temperatuur- en benzinemeter aanwezig. De laatste laat je de eerste keren wel schrikken. In het begin lijkt er maar weinig beweging in te zitten, maar komt er leven in de brouwerij en valt de meter snel terug. Bij lekker sturen op bochtige weggetjes staat de wijzer op het ene ogenblik op een kwart vol en het andere moment in het rode gebied. Een benzinekraantje hebben wij niet kunnen ontdekken, een indicatielampje die vertelt wanneer de reserveliters worden aangesproken al evenmin. In het begin was het dan ook behoorlijk gokken hoeveel benzine er nog in de tank (19 liter) zat, zeker omdat het benzineverbruik nogal wisselde.