Test: Honda XL650V Transalp
All-round
Inhoudsopgave |
---|
Test: Honda XL650V Transalp |
All-round |
Op reis |
Conclusie |
Nakaarten |
Technische gegevens |
De Transalp zou eigenlijk naast Allroad ook de aanduiding Allround kunnen krijgen. Allroad is misschien wat té overdreven. De Transalp is dan wel geschikt voor zowel het asfalt als ook een bospad, maar blijf weg van mul zand of modder. Daar moet deze motor echt afhaken. In de bossen waar wij met de Transalp hebben gereden voldeed de motor ruimschoots aan de verwachtingen. Sterker nog, het was geen enkel probleem om de kawasaki KLR650, die wij op dat moment ter beschikking hadden, bij te houden. Pas toen de zandpaden mul en modderig werden moest de Transalp de witte vlag hijsen. Het gewicht (191 kilo droog) begint dan op te spelen, waardoor de motor behoorlijk gaat zoeken om het juiste spoor te vinden. De bandenkeuze is hier van groot belang. Standaard wordt de Transalp geleverd met all-road banden van Bridgestone (Trailwing). Monteer je banden die geschikter zijn om terrein te rijden (wat door de gebruikte bandenmaat ook mogelijk is), dan zal hij zich daar beduidend beter in zijn element voelen. Dat gaat dan wel ten koste van het rijgedrag op geasfalteerde wegen. Monteer je banden die geschikter zijn voor geasfalteerde wegen, dan geldt uiteraard weer het omgekeerde.
De Transalp stuurt licht en is wendbaar. In de stad en op bochtige secondaire wegen is het dan ook heerlijk toeven en relaxed rijden. Voor het koppel maakt het nog geeneens zoveel uit in welke versnelling en met hoeveel toeren er wordt gereden. Vanaf zo'n 2500 toeren pakt de motor zonder problemen op en gaat vervolgens mooi lineair door tot in het rode gebied, zonder dat er sprake is van een dip. Voorbij het rode gebied grijpt ineens de begrenzer in. Zeker in het begin gebeurde het ons dan wel eens dat we meer toeren draaiden dan we dachten. De Transalp heeft vijf versnellingen en vindt ze redelijk gemakkelijk. Wel gebeurde het een enkele keer dat onder stevige acceleratie of tijdens terreinrijden dat de motor spontaan een versnelling terugviel. Ook de over het algemeen soepele koppeling klonk niet helemaal fris. Bij het laten opkomen van de koppeling na terugschakelen kwam er een rauw geluid naar boven, dat niet helemaal kosjer klonk. Dit bevreemde ons, aangezien de Transalp over het algemeen motorisch als zeer betrouwbaar wordt gezien.
Vering
De vering van de Transalp is in vergelijking met het oude model stugger geworden. Vooral op onverharde wegen is dit te merken. Een echt probleem is dit niet aangezien onverharde paden in Nederland toch steeds meer verdwijnen en bospaden worden afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Daarnaast zullen de meeste Transalprijders ook niet actief op zoek gaan om offroad te rijden. Bij het meenemen van een duopassagier of bagage is het mogelijk om de achtervering aan te passen. Hiervoor is in het zijpaneel van de kuip een opening gelaten om de achtervering harder of zachter te zetten. Het rijden met een passagier is goed te doen, mede door de trekkracht onderin. Voor de passagier is het ook geen straf om achterop te zitten. Deze kan zijn benen goed kwijt. Gelukkig zijn in de loop de jaren de remmen ook een stuk beter geworden, de dubbele 256 mm schijfremmen doen hun werk naar behoren. Superstoppers zijn het niet, maar ze zijn merkbaar beter dan bij het voorgaande model. Daarnaast zul je met de relaxte rijstijl die je er toch over het algemeen op een Transalp op nahoudt ook geen superstoppers nodig hebben.