Test: Honda XL650V Transalp
Nakaarten
Inhoudsopgave |
---|
Test: Honda XL650V Transalp |
All-round |
Op reis |
Conclusie |
Nakaarten |
Technische gegevens |
Wij kaarten nog wat na met Johan van Duinen, afdeling Public Relations, over de Transalp.
MF: is er nog markt voor dit soort Allroad motoren in Nederland?
JD: Het zal je misschien verbazen, maar we zetten nog steeds zo"n 200 Transalp"s weg elk jaar. Zo"n 40 hiervan gaan naar de KLPD, zodat er nog altijd ruim 150 motoren naar gewone klanten gaan. Dat alleen al geeft aan dat de Transalp nog steeds in de behoefte voorziet.
MF: 200? Dat valt ons helemaal niet tegen.
JD: Ons ook niet. Zeker niet als je het afzet tegen bijvoorbeeld een CBR600, waar er elk jaar zo"n 600 van over de toonbank gaan. In dat perspectief gezien is een aantal van 200 zelfs fors te noemen.
MF: Maar offroad rijden is toch steeds meer uit den boze hier in Nederland?
JD: Op zich heb je daar natuurlijk wel gelijk in, maar vergeet niet dat er zowieso maar weinig mensen zijn die off-road rijden, ook met een Transalp.
MF: De remmen en vering zijn aardig verbeterd ten opzichte van het oude model.
JD: In de loop der jaren is het sigment van een allroad steeds meer richting asfalt gegaan en daar zijn bij de Transalp ook de remmen en vering op aangepast.
MF: Benzineverbruik?
JD: Dat heeft alles met beleid te maken. Honda hecht erg veel belang bij schone motoren. Het milieu-aspect is dan ook erg belangrijk, belangrijker dan benzineverbruik. En schone motoren kosten (helaas) nu eenmaal benzine. Maar een gemiddelde waarde van 1:17, zoals jullie reden, is toch nog niet zo slecht, of wel?
MF: Bij snel accelereren sprong de motor een enkele keer spontaan een versnelling terug. Daarbij kwam er een vreemd geluid uit het motorblok, als je zwaar op de motor afremde.
JD: Daar sta ik van te kijken. Op zich is de Transalp technisch probleemloos en motorisch is er voor 2004 dan ook niets aan veranderd. Het enige wat ik zo zou kunnen bedenken is dat je niet helemaal zuiver hebt geschakeld. De constructie van de versnellingsbak maakt dat hij niet zo geschikt is om zonder koppeling te schakelen, zoals je bij een supersport wel kunt doen. Als je dan toch zonder koppeling schakelt, dan kan hij inderdaad uit de versnelling schieten en in een extreem geval zelfs een versnelling terug. Maar goed is het zeer zeker niet. We zullen de motor dan ook technisch eens goed nakijken om te zien of er iets anders aan de hand is. Als dat zo is, dan laten we dat zeker nog weten.
MF: We zijn reuze benieuwd.