Test: Honda XL650V Transalp
Evergreen
Inhoudsopgave |
---|
Test: Honda XL650V Transalp |
All-round |
Op reis |
Conclusie |
Nakaarten |
Technische gegevens |
In het segment van lichte allroads was ook bij Honda dit jaar weinig nieuws te bespeuren. Net als de Kawasaki KLR650 is ook de Transalp een evergreen die al geruime tijd in het modellengamma van Honda zit. Toen de XL600V in 1987 geïntroduceerd werd was het één van de eerste motoren in een nieuw motorsegment met de toepasselijke typenaam "allroad". Nu waren er in die tijd al meerdere allroads verkrijgbaar, maar de verschillen waren groot. Niet alleen was de Transalp ontstaan uit de rally-ervaringen van Parijs-Dakar, hij was ook nog eens uitgerust met een V-twin motorblok, terwijl de lichte allroads over het algemeen waren uitgerust met een ééncilinder motorblok. De bandenmaat, spaakwielen, hoge zit, breed stuur, lange veerweg en carterbeschermer geven hem het uiterlijk van een offroad motor. De toch wel forse kuip, grote tank, lage voorwielspatbord, ruitje, en complete dashboard verraadt eigenschappen van een wegmotor.
2004
In de loop van de jaren is de Transalp (net als wederom de KLR) maar weinig veranderd. De grootste verandering kwam in 2000, toen het V-twin motorblok groeide van 583cc naar 647cc. Ook kuip en tank werden toen aangepast een kregen rondere vormen. Voor 2004 zijn de veranderingen bij de Transalp marginaal. Zo brandt het licht nu continue en is in plaats van de lichtschakelaar nu een gevarenlicht schakelaar gekomen. Om de levensduur van de Transalp te verlengen heeft de Transalp een vernieuwde en betere anti-roestbehandeling gekregen. Maar de belangrijkste nieuwigheid is de verkrijgbaarheid van een verlaagd zadel, zodat ook mensen met minder lange benen de voeten aan de grond kunnen krijgen. Zoals bij de meeste allroads is de zithoogte van de Transalp vrij fors (843mm). Met het verlaagde zadel gaat niet alleen de zithoogte met 30mm naar beneden, ook is het wat smaller. Honda heeft voor deze extra accessoire gekozen om mensen met kortere benen (met name voor het groeiende aantal motorrijdende vrouwen) de mogelijkheid te bieden om (veilig) op een Transalp te kunnen rijden. De onderkant en bevestiging van het verlaagde zadel zijn identiek aan het originele zadel, waardoor deze probleemloos te verwisselen zijn.
Euro2
Alhoewel de transalp nog steeds voorzien van is van twee 34mm carburateurs, voldoet deze wel aan de euro2 emissie eisen. Om dit te bewerkstellen is een extra luchttoevoer systeem gemonteerd voor een completere verbranding van de brandstof. Daarnaast is er een katalytische hitte buis in het uitlaatsysteem aangebracht om de emissie schoner te krijgen. De twee eindpijpen van de uitlaat, een onmiskenbaar transalp kenmerk, zijn nog steeds aanwezig. Pluspunt hierbij is dat, ondanks de steeds strenger wordende geluidsnormen, men bij Honda er in is geslaagd om de motor een mooier geluid te laten produceren.
Tekst: Edwin Loos
Fotografie: Ed Smits