Zoeken

Test: Honda CBF600S ABS

Nakaarten

24 juni 2004
Inhoudsopgave
Test: Honda CBF600S ABS
Just fit
ABS
Multi-functioneel
Compleet
Conclusie
Nakaarten
Technische gegevens

Honda CBF600F

Met Jan van der Sande van Honda Nederland kaarten we even na over de CBF600S.

JvdS: En, alles goed gegaan?

MF: Jazeker, wel even dat bezoekje bij de Honda dealer gedaan voor het aandraaien van de balhoofdmoer.
JvdS: Het zou niet mogen, maar gelukkig goed opgelost zo. 

MF: Er zijn nog al wat gelijkenissen met de CB600F maar toch wordt de CBF600F als een nieuw model gezien.
JvdS: In Zuid-Europa is de CB600F erg populair maar in Nederland en ook Duitsland bleef de verkoop achter. Vandaar dat er voor een nieuw model is gekozen, gebaseerd op de CB600F.

MF: Opvallend zijn toch wel de vele instelmogelijkheden voor een motor als de CBF600.
JvdS: Veiligheid staat voorop bij Honda. Met een beter comfort neemt ook veiligheid toe. Vandaar dat ook de optie voor ABS aanwezig is. Het is weliswaar de eenvoudigste vorm van ABS, maar met de CBF600 is geprobeerd toch een betaalbare motor op de markt te brengen met de mogelijkheid van ABS, om de veiligheid te verhogen.

MF: Snel hoe het kan gaan, maar voor een nieuw model is het gebruik van carburateurs toch wel apart te noemen in een periode dat de injectiemotoren hun opmars maken?
JvdS: Er wordt gebruik gemaakt van een bestaand blok. Waarschijnlijk was het gemakkelijker om via katalytische hittebuizen en een soort van naverbranding aan de Euro 2 normen te voldoen. De kosten van een injectiesysteem liggen waarschijnlijk hoger en om de CBF600 ook interessant te maken in de aanschafprijs is blijkbaar voor carburateurs gekozen.

MF: Jammer dat er redelijk weinig ruimte is onder het zadel, zeker voor als de CBF600 voor dagelijks verkeer wordt gebruikt. Met een gereedschapsetje en een slot is de ruimte wel gevuld.
JvdS: Er is een groot accessoirepakket beschikbaar, waaronder topkoffers en een tanktas. Op deze manier is het mogelijk om de bagageruimte verder uit te breiden.

MF: Daarnaast zijn er gelukkig goede mogelijkheden om bagage vast te kunnen maken. Even verder op het accessoirepakket ingaand: bij de versie met ABS zit er standaard een middenbok onder, maar bij de versie zonder ABS niet.
JvdS: Waarom hiervoor is gekozen is mij ook niet bekend.