Zoeken

Test: Honda CBF600S ABS

Multi-functioneel

24 juni 2004
Inhoudsopgave
Test: Honda CBF600S ABS
Just fit
ABS
Multi-functioneel
Compleet
Conclusie
Nakaarten
Technische gegevens

Honda CBF600F

Als je kort wilt zijn over hoe de CBF rijdt, zou je kunnen volstaan met het is een Honda. Je stapt erop en je rijdt ermee weg en na een paar kilometer lijkt het net of je haar al langer hebt. De CBF schakelt soepel stuurt ondanks een drooggewicht van 202 kilo (tophalf versie met ABS) erg licht. De zit is redelijk rechtop, afhankelijk van in welke stand het zadel staat. Met de middelste stand zat ik met mijn lengte (1.80 m) wat meer naar achteren op het zadel en iets sportiever. Met het zadel in de hoogste stand, zat ik "normaal" en vHonda CBF600Foelde het allemaal wat relaxter aan. Deze houding is ook beter voor het gebruik van de CBF600. De uitsparing in de tank is zowel voor kleine als lange mensen goed. Wel is het even wennen dat het net lijkt of je benen te laag zitten. Voor het gevoel "hangen" ze onder de tank. Dit zit vooral tussen de oren, het contact met de motor is verder goed.

Teruggetuned
Met het met 77 pk sterke teruggetunede CBR blok is een sportieve rijstijl mogelijk, maar de motor nodigt er niet echt toe uit. Rijden op de snelweg is zeker geen probleem. Het tophalf kuipje geeft een redelijke bescherming, maar bij snelheden van boven de 160 km/h wordt het toch minder. De top van 210 km/h kun je wel rijden, maar dat is een goede training voor de nekspieren. Het vermogen wordt mooi gelijkmatig afgegeven. Met lage toeren rijden lukt goed, maar in het middengebied is het blok toch een stukje sterker. Bij 11.000 toeren wordt er wat afgebouwd, waarna bij 12.000 toeren de begrenzer ingrijpt. Bij erg sportief rijden gebeurt dit voor je gevoel te snel. Deze rijstijl zal niet snel worden toegepast op de CBF, dus een echt tekort is dit niet op deze motor.

Leven in de brouwerij
In het gebied tussen de 6.000 en 8.000 toeren voel je het blok wel leven. Niet alleen doordat de uitlaat dan een mooi geluidje voortbrengt, maar ook door wat lichte trillingen die voelbaar zijn. Zelf vond ik ze niet hinderlijk of storend maar één vHonda CBF600Fan onze andere testrijders was er wat minder van gecharmeerd. In de spiegels zijn bij elk toerental wel trillingen te zien. Hier heb je geen last van en het zicht naar achter is zeer goed.

Touristisch doordacht
Toeren met de CBF600 is goed te doen. Er zijn goede bagagemogelijkheden. Als accessoire is bij Honda een tanktas leverbaar, maar een universele tanktas kan ook worden gebruikt. Daarnaast zijn er verschillende bagagepunten in de zijkuip en bij het passagierstepje geplaatst om bagage achterop te kunnen vastmaken. De tophalf kuip geeft een redelijke bescherming, wat lange tochten comfortabeler maakt. Het zadel is echter wat minder comfortabel. Het is redelijk smal maar ook aan de zachte kant, waardoor na ruim een uur rijden op de CBF ons achterwerk wat minder gelukkig werd.

In de stad
Op korte ritten en in de stad is het zeer goed toeven op de CBF. Er is voldoende trekkracht onderin en de motor laat zich goed manoeuvreren. Het sturen gaat erg licht. ons ben zunig
Een wat rustiger rijstijl er op nahouden loont zeker met de CBF600. Bij zo zuinig mogelijk rijden is vijf liter of minder op 100 km te halen. Bij normaal gebruik en toch wel stevig doorrijden lag het gemiddelde verbruik op ongeveer 1:18,5. Met de 19 liter tank zou je dan pas bij 350 km droog komen te staan. Ga je echt sportief rijden dan ga je richting de 1:16 en haal je alles uit de kast dan wordt het 1:14.
In druk stadsverkeer of in de file gaat het allemaal bijna vanzelf. De CBF laat zich erg licht door korte bochtencombinaties of rotondes sturen, maar dat geldt ook voor secundaire wegen. Snelle bochten zijn ook met veel vertrouwen te nemen, de CBF blijft daar behoorlijk stabiel in. De koppelingshendel staat wel redelijk ver weg. Vooral bij het rijden in druk stadsverkeer of tussen de file door is dit lastig. Deze hendel is niet instelbaar, wel zit er een wartel op om de kabel te kunnen spannen. Ook de remhendel is niet instelbaar, maar deze staat wel goed.