Test: Big Bikes 2004
Yamaha XJR1300
Big is beautiful
Met deze slogan brengt Yamaha de XJR1300 onder de aandacht. Volgens de brochure is niet alleen het uiterlijk groots, maar ook het motorvermogen. Alles is in een modern maar erg retrojasje verpakt. De XJR verscheen in 1995 op de Europese markt. D
e eerste jaren was het de XJR1200 met een motorinhoud van 1180 cc. In 1999 werd het de XJR1300, waarbij de cilinderinhoud vergroot werd naar 1251 cc. De cilinderinhoud is verder ongewijzigd gebleven. Alleen kleine cosmetische veranderingen zijn doorgevoerd, zoals het dashboard, de uitlaat en de wielen.
Muscles
Als we verder lezen in de folder van de XJR1300 hoeven we niet meer naar de sportschool toe. Deze big bike schijnt genoeg kracht in zich te hebben om de berijder een stierennek te bezorgen, armen uit te rekken en spierballen te geven. Een relaxte rijstijl, waarbij je zonder te schakelen in zijn hoogste versnelling kunt rondrijden, is volgens dezelfde folder ook mogelijk. De muscles van de XJR1300 worden vertegenwoordigd door een vermogen van maximaal 106 pk en een koppel van 105 Nm. Op papier blijft de XJR1300 wat achter bij de andere big nakeds in deze test, vooral op het gebied van het maximale koppel.
Öhlins
Tot en met 2002 kon er worden gekozen voor twee verschillende uitvoeringen van de XJR, de gewone en een SP uitvoering. Tussen de twee uitvoeringen zat maar weinig verschil. De SP uitvoering werd vooral gekenmerkt door de Öhlins achterschokbrekers. Sinds 2003 is de SP uitvoering verdwenen en wordt de XJR1300 standaard geleverd met deze (beperkt instelbare) achterschokbrekers. De 43 mm conventionele voorvork is ook beperkt instelbaar.
R1
De XJR1300 heeft een drooggewicht van 224 kilogram. Om deze zware jongen tot stilstand te krijgen zijn er krachtige remmen nodig. Aan de voorkant heeft de XJR1300 dubbele remschijven van 298 mm, voorzien van een vier-zuiger remtang. Aan de achterkant doen een remschijf van 267 mm met een dubbele zuiger remtang het werk. Voor de remklauwen heeft Yamaha de oude remklauwen van de R1 gebruikt. Je kunt er dus zeker van zijn dat de XJR1300 tijdig tot stilstand komt.
Praktisch
Onder het zadel van de XJR1300 is genoeg ruimte om noodzakelijke spulletjes mee te nemen. Blijkt deze ruimte te beperkt, dan zijn er genoeg bagagehaken te vinden. Aan weerszijden zijn drie van deze haken geplaatst en daarnaast zijn er op het subframe twee ogen gelast om een sjorband te begeleiden.
Op weg
Praten vanuit de folder en over zaken als we de XJR1300 voor het eerst in levende lijve voor ons zien staan: het is leuk en het hoort erbij. Maar waar het echt om gaat is: wat komt er uit al die mooie folderpraatjes? Wat blijft er van over? Er is maar één manier om daar achter te komen. Om het in de Joe Bar Team stijl te houden, kunnen we maar eenn ding zeggen: GAZZZZZZZZ!
Yamaha XJR1300
Ook Yamaha had natuurlijk al veel ervaring met big bikes. De beroemde Yamaha V-Max is daar een goed voorbeeld van. Bovendien was diezelfde V-Max de eerste de term ‘muscle-bike' mocht voeren. Tevens verrichtte Yamaha onderzoek naar wie er nu zo'n big bike zouden kopen. De resultaten waren geen verrassing: 96% van de big bike kopers is van het mannelijke geslacht en van al die mannen is maar liefst 47% ouder dan 35 jaar. Er moest dus weer een echte ‘mannenmotor' komen. Sexy looks, overweldigende prestaties, toch gemakkelijk om te rijden, uitgerust met een redelijke dosis comfort en overgoten met een scheutje retrosaus. De XJR was geboren.