Test: Big Bikes 2004
Suzuki GSX1400
big, bigger, biggest
De Suzuki GSX1400 was oorspronkelijk bedoeld voor de Japanse markt. Al gauw zag men in Japan in dat deze motor het op de Europese markt ook goed zou doen. De concurrentie ging ze voor: Kawasaki had de ZRX, Honda de CB1000 en Yamaha de XJR. De eerste GSX1400 modellen verschenen in juni 2001 in de showrooms van de Europese Suzuki dealers. H
oewel het overduidelijk om een verlate introductie van het 2001 model ging, werden de bij de dealers staande GSX1400's aangeprezen als vroege 2002 uitvoeringen.
Vreemde zaak
De introductie van de GSX1400 op de Nederlandse markt verliep stilletjes. Suzuki maakte er niet al te veel ophef over en ook de motorpers was wel eens enthousiaster geweest bij de introductie van een nieuw model. Vreemde zaak eigenlijk, want je kunt van alles denken over de GSX1400, maar ontkennen dat ie opvalt is bijna onmogelijk - al is het maar vanwege zijn afmetingen. Alles aan deze motor is groot, groter, grootst. De cilinderinhoud van maar liefst 1402cc maakt dit de zwaarste naked bike die er te koop is.
Kleine wijzigingen
Tussen de eerste 2001 uitvoering en de door ons te testen 2004 editie zit geen wereld van verschil. Er werden in de loop der jaren slechts enkele kleine cosmetische wijzigingen doorgevoerd.
1402cc
De 1402cc zware krachtbron van de GSX1400 is een directe afstammeling van de beroemde olie/lucht gekoelde GSX-R1100 krachtbron. Het GSX-R1100 "powerpack" werd al eens geupdate, teruggetuned en opgeboord om dienst te doen in de Bandit 1200. Ook voor de GSX1400 werd er weer een beroep gedaan op dit vertrouwde pakket. De krachtbron wordt gevoed door een elektronisch injectiesysteem, dat samen met de grote cilinderinhoud garant staat voor een maximaal vermogen van 106 pk en een indrukwekkend koppel van maar liefst 126 Newtonmeter bij 5000 tpm. Het doseren van pk's en koppel gebeurt (naast het bedienen van het gashandle) met een versnellingsbak die de beschikking heeft over zes versnellingen.
Klassiek
Het uiterlijk van de GSX1400 is zonder meer klassiek. De GS1000 en de GSX1100 leven duidelijk voort in deze GSX1400. Recht stuur, duo schokdempers, conventionele voorvork en een klassiek vormgegeven verchroomd uitlaat systeem laten er geen twijfel over bestaan dat de GSX1400 ontworpen is met een blik over de schouder naar de modellen uit het verleden.
Bochtenvreter
Een gewicht van 228 kilo en een wielbasis van 1520 mm in combinatie met een balhoofdhoek van 26 graden maken op papier al duidelijk dat dit geen bochtenvreter is. Of het moet het uitaccelereren van bochten betreffen, iets waarmee je met 126 Nm koppel ter beschikking niet moeilijk over hoeft te doen. Als we de specificaties nader bestuderen, dan lijkt deze Suzuki uitermate geschikt voor sportief, schakellui toerwerk.
Kleine dingen
Qua uitrusting heeft de GSX1400 alles aan boord. Het dashboardje oogt simpel, klassiek en eenvoudig. Alle informatie die je tijdens het rijden nodig denkt te hebben vind je er op terug. Ook aan de kleine dingen is gedacht. Zo heeft de Suzuki GSX1400 aan weerszijden van het kontje drie kleine bagagehaakjes zitten. Kleine details, maar wel belangrijk.
Grote jongen
Een grote jongen dus, deze GSX1400. Een motorfiets die op papier al indruk maakt, al was het maar om zijn afmetingen en het gigantische koppel. Veelbelovend, deze Soes.
Overdone
Waar andere fabrikanten bij een zware naked kiezen voor een niet of beperkt verstelbare 43 mm voorvork, kiest Suzuki voor een volledig verstelbaar 46 mm exemplaar. Staan andere nakeds op een 180er achterband, de GSX1400 heeft een 190er. En zo zijn er nog meer zaken waaruit blijkt dat een GSX1400 wellicht met opzet een beetje ‘overdone' is. Standaard vier-zuiger remtangen aan de voorzijde? Mooi niet. Hier vinden we maar liefst een stel zes-zuiger Tokico remtangen terug die ook gemonteerd werden op motoren zoals de TL1000R en de GSX-R1000.
Suzuki GSX1400
Suzuki gaat nog een stap verder. Als er een motorfiets is die de term ‘Big-bike' eer aan doet, dan is het deze GSX1400 wel. Dit is een motor met uitstraling. Groter dan groot. Een cultbike in het zuur. Suzuki claimt een motorfiets te hebben gebouwd die vooral vriendelijk is, een soort van vriendelijke reus. Prestaties zijn belangrijk. Gebruikersgemak, comfort en uitstraling zijn minstens zo belangrijk. Het uiterlijk van de GSX1400 vertoont nog steeds overeenkomsten met de allereerste GS1000 uit de late jaren 70.