Test: Big Bikes 2004
Conclusie
Keuze
Wanneer er een keuze gemaakt dient te worden tussen deze drie verschillende big bikes ligt het er maar net aan met welke insteek je gaat kiezen. Met andere woorden, wat wil je? Een retrobike? Een echte muscle bike of beide? Wil je echter een bike bike die weliswaar zijn verleden niet verloochent maar die vooral in het muscle bike-segment dient te worden geplaatst, dan gaat het tussen de CB1300 en de GSX1400.
XJR1300
Wil je een big bike met een duidelijke knipoog naar het verleden dan kom je ongetwijfeld al snel bij de XJR1300 terecht. Een degelijke en eenvoudige motor die simpele doch redelijk moderne techniek in huis heeft. Van de drie gereden motoren is dit de meest klassieke - een retrobike pur sang. Klassieke styling, luchtgekoelde krachtbron, geen injectie maar carburateurs, veel chroom en traditionele uitlaten. Een zware, comfortabele big bike met goede rijeigenschappen en de juiste looks. In vergelijking met de CB1300 en de GSX1400 is deze XJR de meest traditionele. De krachtbron is op zijn taak berekend, maar heeft hogere toerentallen nodig om het vermogen vrij te laten komen. Absoluut een motorblok dat ruim voldoende koppel en smeuigheid biedt.
CB1300
De CB1300 heeft een krachtbron die zeldzaam mooi loopt en uitermate soepel en smeuig is. Bovendien is er op de CB1300 weinig kritiek te leveren. Het uiterlijk is weldoordacht en een bijna perfecte compromis tussen retro en muscle. De Honda biedt tevens een zeer goed pakket aan rij-, stuur en remeigenschappen en bovendien is er ook met de compleetheid, afwerking en uitrusting weinig mis. De CB1300 lijkt alles goed te doen. Dit is wederom een Honda waar je opstapt en waar je meteen vertrouwd mee bent. Snel rijden is niet moeilijk met deze krachtpatser. De Joe Bar-uitstraling is onmiskenbaar. Er mist iets essentieels, namelijk karakter. Deze motor heeft geen eigen mening, gedraagt zich als uit "het boekje" en lijkt een ziel te missen Het lijkt soms of je met een uitvergrote CB500 onderweg bent, maar dan wel een hele goede!
GSX1400
De GSX1400 is bijna alles wat de CB1300 is, maar heeft een rauwer karakter en meer uitstraling. Dit is de grootste der groten. Stuurt goed, loopt goed, remt goed. Bovendien is de GSX1400 op sommige zaken zoals vering een stuk completer dan de Honda. Een Bigger then Big bike. Punten van kritiek op deze motor komen waarschijnlijk slechts naar voren wanneer er vanuit persoonlijke voorkeuren beoordeeld gaat worden. De GSX1400 is ongetwijfeld de "Bad ass" van het stel en wie wil daar nu niet met op stap?
De beste keus
We lijken er dus uit te zijn welke de beste keus is. Wil je de absolute retro bike die bovendien in staat is om serieuze competitie aan te gaan met de concurrentie: XJR1300. Wil je spieren en moderne techniek: GSX1400 of CB1300.
Of toch niet? Stel dat je het beste van twee werelden wil. Je wilt alles. Je wilt een klassieke uitstraling die toch "muscle" genoeg is om er voor te zorgen dat er niet met je gesold wordt bij het stoplicht. J Duits kenteken
Oplettende lezers zal het niet ontgaan zijn: de CB1300 die wij tijdens onze testperiode ter beschikking hadden was afkomstig van onze oosterburen. Bij Honda Nederland wilde men graag medewerking verlenen aan onze vergelijkingstest, maar men had geen CB1300 in het testpark zitten. Honda Duitsland gelukkig wel, waardoor men bij Honda Nederland ons alsnog van dienst kon zijn. Het Duitse kenteken mocht voor ons de pret niet drukken. Onze dank aan Honda Nederland voor het vele werk dat ze verzet hebben om de CB1300 bij ons af te kunnen leveren.e wilt goede rij-, rem en stuureigenschappen. Je wilt sportiviteit en comfort in één motor. Je wilt motorblok dat soepel en smeuig is en, het belangrijkste: uitstraling, karakter. Sportiviteit als je er om vraagt en rust als je er aan toe bent.
Terug bij af
In dat geval zijn we weer terug bij af. Alle drie de geteste motoren voldoen min of meer aan dat profiel. Slechts op enkele punten zijn er verschillen. De Yamaha doet het overal erg goed, maar blinkt nergens in uit. De Suzuki levert het meeste vermogen, maar mist het geweldige koppel van de Honda. En de Honda? De CB1300 is bijna bijna perfect. Stuurt zeer goed, heeft goede vering, heeft zeer ruime bagagemogelijkheden en heeft qua uiterlijk het hoogste Joe Bar gehalte, niet geheel onbelangrijk bij dit soort motoren. Slechts innerlijk lijkt er wat te missen. We schreven het al, persoonlijkheid.
Beste pakket
Ben je op zoek naar het beste pakket, dan komt de CB1300 daar het dichtste bij. Echter, voor niets gaat de zon op. Het "beste pakket" is € 1700 duurder dan de overige pakketjes. Is dat geen probleem? Ga dan voor de Honda. Wil je echter voor een kwartje op de eerste rij zitten? Kies dan voor de Suzuki GSX1400. En wil je voor min of meer hetzelfde bedrag toch meer retrolooks, neem dan de Yamaha XJR1300.